Elke leraar zorgleraar! Jij maakt het verschil
Zorgvragen in schoolteams nemen alsmaar toe. Veel leerkrachten twijfelen aan hun deskundigheid op dat vlak en hoe je als leerkracht de beste ondersteuning kan voorzien. Toch maak jij elke dag het verschil op school! Leren en zorgen zijn immers geen verschillende werelden maar horen samen. Daarom is goede zorg meer dan remediëren alleen en reikt het verder dan de klasdeuren.
Programma
Zorg is niet enkel voor de zorgleerkracht. Elke leerkracht kan dit! Tijdens dit tweedaags traject nemen we onze zorgvisie onder de loep en wisselen we met collega’s uit hoe we op school zelf accenten kunnen leggen om het werkbaar te houden.
Hoe start je met kindgesprekken? Kan dat ook bij jonge kinderen? We bekijken hoe we dit praktisch kunnen realiseren op onze school. En hoe zorg je voor verbondenheid en werkvreugde in het team? Op welke manier kan je expertise delen met collega’s en werken vanuit talent?
Op dag 2 bekijken we ouderbetrokkenheid en samenwerkingsverbanden breder dan onze eigen school. Wat verwachten we nu van ouders? En zij van ons? Hoe kan ik als leerkracht bijdragen aan een warme zorgcultuur op school? En hoe zorg ik goed voor mezelf? Vragen die we samen bekijken en een plaats geven in ons eigen verhaal.
Vanuit het boek ‘Elke leraar zorgleraar in het basisonderwijs’ wordt duidelijk gemaakt hoe jij als leerkracht elke dag het verschil maakt. Binnen jouw eigen rol op school. Je krijgt talrijke werkinstrumenten en voorbeelden om het heft zelf nog meer in handen te nemen. Een zorgzame leerkracht zorgt op school voor de kinderen, maar ook voor het team, ouders, externen en doet aan zelfzorg en reflectie.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je alle actoren die deel uitmaken van een zorgzame school en zie je waar kansen liggen op je eigen school;
- verduidelijk je wat een geïntegreerd zorgbeleid inhoudt en welke rol elke participant daarin speelt;
- weet je dat de kern van zorg in de relatie van de leraar met anderen ligt;
- ben je bewuster van je eigen houding en handelen in gesprek met collega’s en ouders;
- heb je inzicht in sterktes, kansen, valkuilen en aandachtspunten m.b.t. ouderbetrokkenheid;
- kan je starten met kindgesprekken;
- reflecteer je bewuster over jezelf en zet je stappen tot zelfzorg.
Doelgroep
(Zorg-)leerkrachten uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Joke Gevaert studeerde in 2003 af als bachelor secundair onderwijs. Haar passie vond ze echter in het basisonderwijs. Daar werkte ze de afgelopen jaren in verschillende functies om nadien als vormingsmedewerker bij CEGO aan de slag te gaan. Omdat levenslang leren haar grote motivator is behaalde ze de afgelopen jaren ook de bachelor lager onderwijs, bachelor zorg en remediërend leren en het DHOS.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/BAS/106AIncl. lunch en handboek 'Elke leraar zorgleraar’ en lunch op beide lesdagen.
Jouw bijdrage: 277 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een zorgvisie
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Gelieve een vragenlijst in te vullen via de link: https://forms.gle/eme8S8iUfKu5WCjG7
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 6 februari 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
dinsdag 5 maart 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.