Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Diversiteit/inclusie   Emotionele ontwikkeling en autisme - schetsen van en aan de slag met het kader van Došen

Emotionele ontwikkeling en autisme - schetsen van en aan de slag met het kader van Došen

Het gedachtegoed rond de (Schaal) Emotionele Ontwikkeling is niet meer weg te denken bij de ondersteuning van mensen met een (verstandelijke) beperking. In de praktijk gaat werken met SEO verder dan een schaal invullen. Het vraagt aanpassingen op het vlak van begeleidingsstijl en de strategieën die je daarbij hanteert. Uitgangspunt is dat het inschatten van en afstemmen op de emotionele ontwikkeling een noodzakelijke stap is in een adequate beeldvorming en ondersteuning van mensen met een (verstandelijke) beperking. In deze nascholing bekijken we het kader en de middelen die er bestaan om de emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met autisme in kaart te brengen.

Programma

De eerste dag focus je in de voormiddag op de grote pijlers, fasen en domeinen, je raakt bekend met het kader van Anton Došen rond emotionele ontwikkeling. In de namiddag ga je zelf inschalen en kijken of je een eerste beeldvorming kan ontwikkelen. Dit doe je door eigen casussen in te brengen en hier in kleine groepjes verder rond te werken.

Op de tweede dag ga je terug met eigen casussen aan de slag, waarbij je de focus legt op het aanpassen van communicatie, activiteiten, sensorische regulatie…

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • kan je naast de cognitieve mogelijkheden van een leerling ook de emotionele draagkracht inschatten;
  • benoem je de pijlers, fasen en domeinen van de Schaal Emotionele Ontwikkeling en pas je deze toe in jouw ondersteuning;
  • pas je op het vlak van begeleidingsstijl de nodige aanpassingen toe en gebruik je de juiste strategieën;
  • herken je 'autistische profielen';
  • leg je in de ondersteuning accenten vanuit afstand/nabijheid, activiteiten, communicatie en probleemgedrag.

Doelgroep

Leerkrachten uit het gewoon en buitengewoon onderwijs, leerlingenbegeleiders en zorgcoördinatoren die geconfronteerd worden met leerlingen met ASS die ook emotionele problemen hebben.

Begeleiding

Els Ronsse studeerde in 1995 af in de klinische psychologie (UGent) en volgde daarnaast ook nog een integratieve psychotherapieopleiding. Ze werkte 15 jaar als orthoagoog bij mensen met een verstandelijke beperking en autisme en opende daarnaast in 2000 een eigen praktijk gericht op mensen met autisme en een normale begaafdheid.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 22/BU/015A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng je eigen casus mee op lesdag 2.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 10 februari 2023 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
vrijdag 17 februari 2023 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen