Emotionele ontwikkeling en autisme: schetsen van en aan de slag met het kader van Došen
Het gedachtegoed rond de (Schaal) Emotionele Ontwikkeling is niet meer weg te denken bij de ondersteuning van mensen met een (verstandelijke) beperking. In de praktijk gaat werken met SEO verder dan een schaal invullen. Het vraagt aanpassingen op het vlak van begeleidingsstijl en de strategieën die je daarbij hanteert. Uitgangspunt is dat het inschatten van en afstemmen op de emotionele ontwikkeling een noodzakelijke stap is in een adequate beeldvorming en ondersteuning van mensen met een (verstandelijke) beperking. In deze nascholing bekijken we het kader en de middelen die er bestaan om de emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met autisme in kaart te brengen.
Programma
De eerste dag focus je in de voormiddag op de grote pijlers, fasen en domeinen, je raakt bekend met het kader van Anton Došen rond emotionele ontwikkeling. In de namiddag ga je zelf inschalen en kijken of je een eerste beeldvorming kan ontwikkelen. Dit doe je door eigen casussen in te brengen en hier in kleine groepjes verder rond te werken.
Op de tweede dag ga je terug met eigen casussen aan de slag, waarbij je de focus legt op het aanpassen van communicatie, activiteiten, sensorische regulatie…
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- kan je naast de cognitieve mogelijkheden van een leerling ook de emotionele draagkracht inschatten;
- benoem je de pijlers, fasen en domeinen van de Schaal Emotionele Ontwikkeling en pas je deze toe in jouw ondersteuning;
- pas je op het vlak van begeleidingsstijl de nodige aanpassingen toe en gebruik je de juiste strategieën;
- herken je 'autistische profielen';
- leg je in de ondersteuning accenten vanuit afstand/nabijheid, activiteiten, communicatie en probleemgedrag.
Doelgroep
Leerkrachten uit het gewoon en buitengewoon onderwijs, leerlingenbegeleiders en zorgcoördinatoren die geconfronteerd worden met leerlingen met ASS die ook emotionele problemen hebben.
Begeleiding
Els Ronsse studeerde in 1995 af in de klinische psychologie (UGent) en volgde daarnaast ook nog een integratieve psychotherapieopleiding. Ze werkte 15 jaar als orthoagoog bij mensen met een verstandelijke beperking en autisme en opende daarnaast in 2000 een eigen praktijk gericht op mensen met autisme en een normale begaafdheid.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/BU/015ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng je eigen casus mee op lesdag 2.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 januari 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
vrijdag 2 februari 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.