Evaluatie, de brug tussen onderwijzen en leren
"Ik trek en ik sleur. Het lijkt wel alsof ik bezorgder ben dan mijn leerlingen!"
Veel leraren herkennen zich in deze woorden en zitten er soms ook in vast. Evalueren blijft het meest complexe en emotionele thema in onderwijs, maar ook het belangrijkste. Er is immers geen leren zonder evalueren.
Programma
In deze tweedaagse gaan we na hoe evalueren het leren kan ondersteunen. We willen dus werk maken van een krachtige formatieve evaluatiepraktijk. Leren blijft de verantwoordelijkheid van leerlingen; als leerkracht kan ik alleen dit leren proberen te ondersteunen.
De kernvraag is: "Hoe geef ik les zodat formatief evalueren mogelijk wordt en haalbaar is?" Alle aandacht gaat naar de klaspraktijk. We bekijken de belangrijkste strategieën en vertalen die in concrete klaspraktijken. Je krijgt dus een waslijst aan technieken waarmee je die formatieve evaluatiecultuur waar kunt maken in de klas. Eindresultaat: leerlingen die meer betrokken zijn en meer gemotiveerd!
Een tweedaagse die directies, coördinatoren en leerkrachten wil sterken in het ontwikkelen van een krachtig evaluatiebeleid: visie en praktijk!
Doelstellingen
In deze nascholing:
- duiden we evalueren als cruciaal onderdeel van leren;
- duiden we het cruciale verschil tussen summatieve en formatieve evaluatie;
- schetsen we de 5 sporen waarmee elke school en elke leerkracht vorm kan geven aan formatieve evaluatie;
- vertalen we die 5 sporen in heel concrete klaspraktijken met tal van voorbeelden;
- maken we leerlingen zo meer verantwoordelijk voor hun eigen leren.
Doelgroep
Directies, coördinatoren en leerkrachten uit het secundair (aso, tso, kso, bso) en het volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Jan Gilté, licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar, leerlingbegeleider en pedagogisch coördinator, coach en bemiddelaar.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
21/OND/014ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 19 oktober 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 28 oktober 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.