Je bent hier:   Experimenteer met DNA in je les

Experimenteer met DNA in je les

DNA is niet meer weg te denken uit de media. Dagelijks lezen we over toepassingen in de medische en juridische sector, de landbouw, voedselveiligheid, natuurbescherming... Bestaat er een betere manier om je leerlingen voeling te laten krijgen met de boeiende wereld van DNA dan ze er zelf mee te laten experimenteren? Maak van DNA meer dan een abstract begrip en daag je studenten uit met DNA-experimenten die ze zelf kunnen uitvoeren. Deze hands-on workshop bereidt je daarop voor.

In deze workshop haal je zelf DNA uit je eigen kaakcellen. Dat DNA gebruik je vervolgens in een PCR-reactie waarvan je het resultaat analyseert via gelelektroforese. Elk van deze technieken wordt zowel theoretisch als praktisch uitgelegd en we staan ook stil bij de implementatie in je klas. Je krijgt ook een lijst met noodzakelijke basisuitrusting, een richtprijs en praktische tips om er op een eenvoudige manier aan te geraken. Zo hopen we je koudwatervrees te overwinnen om zelf DNA-experimenten in je klas te introduceren.

Na het volgen van de nascholing

• isoleer je DNA uit kaakcellen;
  • voer je een PCR uit;
  • analyseer je het resultaat van de PCR op agarosegel;
  • richt je een klaslokaal in met de nodige basisuitrusting;
  • integreer je DNA-onderzoek in je lessen.

Deze workshop is een vervolg op de basisopleiding ‘DNA toolbox: van Watson en Crick naar de les biologie’, en richt zich tot dezelfde doelgroep: leerkrachten biologie 3de graad secundair onderwijs die zelf al dan niet een opleiding biologie hebben genoten. Achtergrondkennis van een levende cel, DNA, PCR en agarosegelelektroforese zijn aangewezen en worden behandeld in de basisopleiding.

Gert Van der Auwera behaalde in 1997 een doctoraat in de moleculaire biologie met een scriptie over evolutieonderzoek op basis van DNA-sequenties. Sindsdien werkte hij aan het VIB, de Universiteit Gent en het Instituut voor Tropische Geneeskunde aan projecten rond plantenveredeling en infectieziekten. Hij geeft opleiding aan moleculair biologen om DNA-technieken te implementeren in ontwikkelingslanden. In 2023 richtte hij de eenmanszaak LYSKIGA op (www.lyskiga.be).

Cursuscode: 24/BIO/033A

Syllabus en materiaalkost inbegrepen

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

labojas / smartphone, iPhone, tablet of iPad

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Optioneel: installatie van de MiniOne app (https://theminione.com/minione-pcr-app/) op mobiel apparaat.

woensdag 20 november 2024 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)

Deze cursus is volzet.
Inschrijven voor herhalingscursus