Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Communicatie   Feedback in de klas: verborgen leerkansen

Feedback in de klas: verborgen leerkansen

Hoe zorg je ervoor dat de leerling meer leert en jij als leerkracht minder verbeterwerk hebt?

Waarom is actief werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?

In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?

Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het mis? En vooral: welke andere mogelijkheden zijn er?

Programma

Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.  Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak en klaspraktijk.

Ontdek hoe leerlingen actief laten werken met voorbeelden het fundament vormt van feedback, hoe je van feedback een startpunt maakt, hoe je leerlingen leert elkaar feedback te geven en waarom meer feedback niet altijd beter is. Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.

De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.

Suggestie:

Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.

Doelstellingen

  • Deelnemers kunnen benoemen welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
  • Deelnemers onderzoeken kritisch hun eigen feedbackpraktijk.
  • Deelnemers formuleren enkele verbeterpunten voor hun eigen feedbackpraktijk. Ze beschrijven welke werkvormen een meerwaarde zouden betekenen in hun context. Het effect op het leren van de leerlingen staat hierbij centraal.

Doelgroep

Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs.

Begeleiding

Stijn Vanhoof is stafmedewerker Onderwijsontwikkeling bij Karel de Grote Hogeschool. Eerder was hij leraar in het secundair onderwijs en praktijklector in de lerarenopleiding. Samen met KdG-collega’s probeert hij leraars te inspireren met Feedback in de klas: Verborgen leerkansen (www.feedbackindeklas.be).

Praktisch

Cursuscode: 22/OND/066A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Als syllabus ontvang je het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen.


Jouw bijdrage: 144 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk. Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee!

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 10 februari 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen