Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Onderwijskunde / Didactiek   Feedback in de klas: verborgen leerkansen - live online nascholing

Feedback in de klas: verborgen leerkansen - live online nascholing

Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbeterwerk hebt?
Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?

Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd?

Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.  Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak.

Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.

Programma

Dag 1

Ontdek vijf kenmerken voor effectieve feedback, telkens met concrete keuzes en praktische werkvormen:

  • Heldere kwaliteitsverwachtingen via actief werken met voorbeelden en gesprek over kwaliteit
  • Feedback als gesprek
  • Feedback als startpunt
  • Feedback op taak, proces en zelfsturing
  • Leerlingen als feedbackgevers en -zoekers

De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.

Dag 2

Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen

Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Is het haalbaar voor jou en je leerlingen? Werkt wat we besproken hebben ook echt?  

We staan na een opfrissing van de belangrijkste inzichten uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.  

Deel 2: Ruimte voor verbreding en verdieping

Samen met de andere deelnemers kies je een focus uit meerdere mogelijke thema’s, afhankelijk van de noden die er zijn. Bijvoorbeeld:

  • Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk?
  • Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken?
  • Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?

Suggestie

Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.

Doelstellingen

  • Deelnemers kunnen benoemen welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
  • Deelnemers onderzoeken hun eigen feedbackpraktijk kritisch.
  • Deelnemers passen het kader van effectieve feedback toe in de eigen (les)praktijk. Het effect op het leren van de leerlingen staat centraal.

Doelgroep

Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair onderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs.

Begeleiding

Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Zijn specialisaties zijn feedback, toetsing, praktijkonderzoek en coachingsvaardigheden. Hij was tot juni 2017 leraar in het s.o. en praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 20/OND/066B

Deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.

Als syllabus ontvangt u het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen.


Jouw bijdrage: 240 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

 

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 23 april 2021 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs (Zoom)
vrijdag 21 mei 2021 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs (Zoom)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid