Feedback op het schrijfproces met keystroke logging - live online nascholing
Formatief evalueren en procesgericht werken, ingeburgerde ideeën in het hedendaags onderwijs. Maar hoe krijg je inzicht in wat er zich tijdens het schrijfproces afspeelt? En hoe kan je feedback geven op schrijfprocessen?
Programma
In deze nascholing laten we het "eindproduct", de tekst die de leerling inlevert, even los. We kijken niet naar dt-fouten, kromme constructies en een onlogische opbouw. We kijken naar het schrijfproces dat voorafging aan de finale tekst. Wanneer zocht de schrijver informatie op in bronnen? Hoe vlot werd de tekst geproduceerd? Wanneer lag het schrijfproces stil? Besteedde de schrijver aandacht aan revisie?
Met behulp van keystroke logging software Inputlog kunnen we het schrijfproces van leerlingen in kaart brengen. Deze software is gratis beschikbaar en eenvoudig te installeren. Met een rapportfunctie in Inputlog, krijgen leerlingen (numerieke en visuele) gegevens over hun proces. Deze objectieve procesinformatie vormt het startpunt voor feedback.
In deze workshop bekijken we niet alleen hoe keystroke logging werkt en hoe je een procesrapport genereert, maar ook hoe dit kan ingezet worden in de klas voor het geven van feedback. We zullen voornamelijk ingaan op het belang van reflectie, zelfregulering en vergelijking met klasgenoten of voorbeeldprocessen. Je kan aan de slag met het feedbackmateriaal en er is ruimte voor discussie.
Doelstellingen
De deelnemers
- herkennen het belang van procesgerichte feedback
- kunnen werken met keystroke logging
- weten hoe ze dit in de klas kunnen inzetten om feedback te geven op het schrijfproces van hun leerlingen
Doelgroep
Deze nascholing richt zich in eerste instantie op leerkrachten Nederlands uit de tweede en derde graad ASO. Taalleerkrachten uit andere onderwijsniveaus, graden en taalrichtingen die geïnteresseerd zijn in procesgericht schrijfonderwijs kunnen zeker ook met het materiaal aan de slag.
Begeleiding
Nina Vandermeulen doctoreerde op een onderzoeksproject rond syntheseschrijven, schrijfprocessen en feedback (UAntwerpen, KULeuven). Ze werkt als onderzoeker mee aan verschillende projecten rond schrijfonderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
20/NED/027ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 11 maart 2021 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.