Je bent hier:
Feedbackcultuur op school - afgelast
Feedbackcultuur op school - afgelast
In de klas staat leren centraal. Duurzaam leren vraagt naast degelijke instructie ook een goed contact en effectieve feedback. Maar goede communicatie stopt niet bij de klasmuren. Een brede schoolcultuur van feedback geven en ontvangen lijkt een voorwaarde om met leerlingen duurzaam aan de slag te (kunnen) gaan. Als schoolteam werken aan gemeenschappelijke doelen in een prettige werksfeer vraagt een stevige gesprekscultuur.
En ook hier is een goed contact wezenlijk. Mekaar aanspreken - waarderend, bevragend, corrigerend of de olifant in de kamer benoemen - we praten er graag over, maar de praktijk is vaak erg dunnetjes. Hoe komt dat en vooral: hoe gaan we hierin vooruit?
In deze tweedaagse nascholing leer je hoe je hier met je team en je collega’s samen kan over denken en hoe je dit kan inoefenen om zo kleine maar zekere stappen vooruit te zetten.
Programma
Uitgangspunt van deze tweedaagse nascholing: mensen voelen zich beter en functioneren ook beter als ze zich verbonden voelen met mekaar. Een school als een web van relaties dus.
De krachtigste manier om effectiever te communiceren is stil te staan bij hoe jij daarover denkt. Gedurende dit korte traject bouw je inzichten op rond enkele centrale concepten: communicatie - feedback - feedbackcultuur - feedbackgesprek. Volgende vragen komen hierbij aan bod:
- Waarom wordt mijn boodschap vaak anders begrepen?
- Wat is goede feedback?
- Waarom is feedback geven zo lastig?
- Wat is er nodig om feedback te doen ‘landen’?
- Wat verstaan we onder ‘feedbackcultuur’ en een ‘feedbackgesprek?
- Hoever staan we hierin als school?
- Wat hebben we nodig om hierin te groeien?
Samen met de lesgever en je collega’s ga je op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen die zorgen voor de nodige handvaten om een feedbackcultuur op jouw school in een verbindend schoolklimaat geleidelijk te realiseren.
Werkvormen
Informeren, toepassen en reflecteren wisselen elkaar voortdurend af tijdens deze twee lesdagen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je wat een feedbackcultuur is;
- weet je wat hiervoor nodig is;
- begrijp je waarom het lastig en complex is;
- begrijp je de samenhang met een formatief leerklimaat;
- begrijp je waarom het belangrijk is en nodig;
- weet je hoe je beter feedback kunt geven en ontvangen.
Doelgroep
Directeurs, adjunct-directeurs, beleidsmedewerkers, coördinatoren, leerlingenbegeleiders, kortom iedereen die wil bijdragen aan een feedbackcultuur.
De aangehaalde voorbeelden komen veelal uit het s.o. maar deze nascholing staat open voor alle niveaus.
Geen specifieke voorkennis. Eigen ervaring delen.
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingenbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring.
Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.