Zoek een nascholing

Feedbackcultuur op school

In de klas staat leren centraal. Duurzaam leren vraagt naast degelijke instructie ook een goed contact en effectieve feedback. Maar goede communicatie stopt niet bij de klasmuren. Een brede schoolcultuur van feedback geven en ontvangen lijkt een voorwaarde om met leerlingen duurzaam aan de slag te (kunnen) gaan. Als schoolteam werken aan gemeenschappelijke doelen in een prettige werksfeer vraagt een stevige gesprekscultuur.
En ook hier is een goed contact wezenlijk. Mekaar aanspreken: waarderend, bevragend, corrigerend of de olifant in de kamer benoemen... We praten er graag over, maar de praktijk is vaak erg dunnetjes. Hoe komt dat en vooral: hoe gaan we hierin vooruit?
In deze tweedaagse opleiding ontdek je hoe je een feedbackcultuur kan uitbouwen. Je leert hoe je samen met je team en je collega’s hierover kan denken en hoe je dit kan inoefenen om zo kleine maar zekere stappen vooruit te zetten. Niet eenvoudig, maar zo zet je sterk in op een verbindend schoolklimaat!

Programma

Uitgangspunt van deze tweedaagse opleiding: mensen voelen zich beter en functioneren ook beter als ze zich verbonden voelen met mekaar. Een school als een web van relaties dus.
De krachtigste manier om effectiever te communiceren is stil te staan bij hoe jij daarover denkt. Pas als je je bewust wordt van wat je aanstuurt ontstaat er ruimte om te kiezen: aanspreken of niet. Door anders denken kun je ook anders (en beter) doen.

Wat komt er aan bod?

  • Je start met een brede verkenning: de verhouding tussen leren-onderwijzen-presteren-evalueren en de centrale rol van feedback.
  • Feedback is een vorm van communicatie. Goed omgaan met feedback vraagt enkele inzichten in hoe communicatie werkt (en vaak ook niet werkt).
  • Ook jij ervaart zoals iedereen hoe lastig feedback kan zijn. Hoe komt dat? En wat helpt jou om een betere feedbackgever en -ontvanger te worden?
  • Feedbackcultuur vraagt een omslag van duwen naar trekken. Wat betekent dat? Hoe ver sta je hierin als school? Wat houdt je tegen? En wat heb je nodig om hierin te groeien?
  • Eerste stappen in de eigen school.

Samen met de lesgever en je collega’s ga je op zoek naar antwoorden die zorgen voor de nodige handvaten om geleidelijk op jouw school een feedbackcultuur in een verbindend schoolklimaat te realiseren.

Werkvormen
Informeren, toepassen en reflecteren wisselen elkaar voortdurend af tijdens deze twee dagen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • weet je wat een feedbackcultuur is;
  • weet je wat hiervoor nodig is;
  • begrijp je waarom het lastig en complex is;
  • begrijp je de samenhang met een leergerichte cultuur;
  • begrijp je waarom het belangrijk is en nodig;
  • weet je hoe je beter feedback kunt geven en ontvangen.

Doelgroep

Directeurs, adjunct-directeurs, beleidsmedewerkers, coördinatoren, leerlingenbegeleiders, iedereen die wil bijdragen aan een feedbackcultuur. De aangehaalde voorbeelden komen veelal uit het s.o., maar deze nascholing staat open voor alle niveaus. Er is geen specifieke voorkennis nodig.

Begeleiding

Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingenbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring.
Nu is hij actief als nascholer, coach en bemiddelaar.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/DR/271A

Cursusmateriaal en lunches inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 3 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
dinsdag 11 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid