Je bent hier:   Formatief evalueren en feedback in jouw taalles

Formatief evalueren en feedback in jouw taalles

Wil je jouw impact op het leren van je leerlingen vergroten? Door formatief evalueren systematisch te implementeren in je taallessen versterk je niet alleen de taalvaardigheid van je leerlingen, maar vergroot je ook hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid in het leren van een taal. Je zet in op een dynamische en leerlinggerichte aanpak, die bijdraagt aan een duurzamere taalontwikkeling. Door evaluatievormen slim te integreren in je lessen creëer je een resem leerkansen. Maar wat is formatief evalueren precies? Hoe breng je je leerlingen kwaliteitsbesef bij? Hoe leer je hen feedback geven en zet je hen aan de slag als actieve feedback-ontvangers? Hoe geef je formatief evalueren vorm op een manier dat het ook echt een bijdrage heeft op het leren van leerlingen? Daar gaan we in deze sessie dieper op in.

Je maakt kennis met recent wetenschappelijk onderzoek en literatuur over formatief evalueren, feedback en comparatief beoordelen. Je reflecteert over gangbare praktijken (en uitdagingen) bij formatief evalueren in je taalles. Je gaat hierover in gesprek met collega-taalleerkrachten. Je krijgt de kans om zelf in de diepte aan de slag te gaan met comparatief beoordelen. In groepjes werk je aan een concrete interventie om formatief evalueren en feedback die je uit kan testen in jouw lespraktijk.

Tijdens de tweede lesdag bespreken we jouw ontworpen interventie aan de hand van de praktijkervaring die je opdeed. Waar ging het goed? Waar ging het minder goed? Wat neem je mee of wijzig je naar de toekomst toe? Met deze analyse als leidraad verdiep je jouw kennis van formatief evalueren, feedback en comparatief beoordelen. Samen gaan we op zoek naar effectieve manieren om jouw onderwijspraktijk continu te verbeteren en te optimaliseren.

• benoem je de verschillende componenten van een proces van formatief evalueren;
  • weet je hoe formatief evalueren een zinvolle plaats krijgt in je lespraktijk;
  • pas je wetenschappelijke referentiekaders over feedback toe op je eigen praktijk;
  • ken je de principes van comparatief beoordelen;
  • heb je zicht op de meerwaarde van comparatief beoordelen voor het toepassen van formatief evalueren en feedback in je lespraktijk.

Taalleerkrachten in het secundair onderwijs van alle finaliteiten en graden

Roos Van Gasse is als onderzoeker en gastprofessor verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Ze heeft in de afgelopen jaren diepgaande expertise uitgebouwd op het vlak van leerlingenevaluatie en hoe leraren met evaluaties aan de slag kunnen gaan voor onderwijsverbetering. Ze was als onderzoeker betrokken in een grootschalig project rond comparatief beoordelen en van daaruit mede-oprichter van Comproved. Verder begeleidt ze aan de UAntwerpen projecten in de brede thematiek van leerlingenevaluatie en feedback.

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/TAL/065A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Opgeladen laptop