Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Pedagogisch project en schoolontwikkeling   Futiliteitsidee bij jongeren: wat kan je doen als leerkracht om dit te doorbreken?

Futiliteitsidee bij jongeren: wat kan je doen als leerkracht om dit te doorbreken?

In het onderwijs word je als leerkracht meer en meer geconfronteerd met jongeren die school niet belangrijk vinden vanuit het idee "Waarom zouden we, het doet er toch allemaal niet toe".
Deze mentale interpretatie en dysfunctionele gedachte heeft niet alleen een enorme impact op de schoolmotivatie van de jongeren maar ook op hun latere leven en beroepscarrière. Daarnaast hebben jongeren een gebrek aan toekomstgerichtheid en willen ze van alles veranderen behalve zichzelf. Dit kan jou dan weer een machteloos gevoel geven. In deze cursus sta je stil bij de vraag hoe je deze gedachten kan doorbreken en welke (positieve) rol jij als leerkracht daarin kan spelen.

Programma

Je krijgt allereerst een antwoord op de vraag waar dit futiliteitsidee bij jongeren vandaan komt en welke impact dit heeft op korte en langere termijn. Daarna sta je stil bij het belang van het tijdig doorbreken van deze mentale interpretaties, dus vooraleer de cognitieve schema’s van de jongere vastliggen. Je leert tenslotte hoe jij kan ingrijpen zowel op de cognitieve weg (de situatie zien als onoplosbaar) als op de emotionele weg (stress- en angstgevoelens) en zo tot gedragsverandering te komen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • weet je waar het futiliteitsidee bij jongeren vandaan komt;
  • weet je hoe daarop in te grijpen zowel op de cognitieve weg (de situatie zien als onoplosbaar) als op de emotionele weg (stress- en angstgevoelens);
  • weet je hoe je bij jongeren de toekomstgerichtheid kan trainen;
  • weet je hoe je jongeren die niet willen veranderen toch kan coachen naar gedragsverandering.

Doelgroep

Leerkrachten, leidinggevenden, coördinatoren, leerlingenbegeleiders vanaf de derde graad lager onderwijs.

Begeleiding

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij is oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie.

Praktisch

Cursuscode: 24/OND/166A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 19 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen