Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Andere vakken / Kunst   Games in de geschiedenisles - live online nascholing

Games in de geschiedenisles - live online nascholing

De inhoud van deze nascholing kwam eerder aan bod in de nascholing 'Games en apps in de geschiedenisles' op 10/11/2020.

Ook in het geschiedenisonderwijs is digitalisering sterk toegenomen. Interactief leren door te spelen is een actueel thema. In deze nascholing maken we kennis met verschillende digitale toepassingen die historisch onderzoek via games vertalen naar de klaspraktijk. Daarbij schenken we aandacht aan hoe deze toepassingen op een zinvolle manier kunnen worden ingezet in de geschiedenisles. En uiteraard testen we de games hands-on uit.

Programma

1. Met de klas op stap in de digitale oudheid
Ervaar de wereld van het Oude Griekenland en Oude Egypte als een levend museum in de educatieve tools van gamegigant Ubisoft. Discovery Tour: Ancient Egypt en Discovery Tour: Ancient Greece bieden een unieke kijk op de verloren wereld van de oudheid in al zijn glorie. Hoe pakken we dit aan in een klas? Laagdrempeligheid en een concrete aanpak staan centraal in dit verhaal.
Lesgever: Michaël De Borre, leerkracht geschiedenis aan GO! Middenschool in Geraardsbergen

2. Middeleeuwse politiek even naspelen
In deze sessie deelt de lesgever zijn ervaringen met het spelen van een historische strategy game (Europa Universalis IV of Crusader Kings II) in de context van een bachelor 3 vak in de opleiding geschiedenis. Studenten leren hierdoor verschillende zaken aan: game als een historisch product, hoe je zo’n game zou kunnen verbeteren en of dat wenselijk is, hoe games historisch onderzoek kunnen aansturen. De werkvorm wordt getoond én de voor- en nadelen ervan, de deelnemers vertalen naar de eigen klascontext.
Lesgever: Jeroen Puttevils, docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben inzicht in hoe historisch onderzoek vertaald wordt naar digitale toepassingen voor het geschiedenisonderwijs;
  • evalueren de inhoudelijke en didactische mogelijkheden en beperkingen van de ontwikkelde games;
  • hebben hands-on ervaring over hoe de digitale toepassingen concreet functioneren en ingezet kunnen worden.

Doelgroep

Leerkrachten geschiedenis van de eerste en tweede graad, transfer naar derde graad is mogelijk.

Begeleiding

1. Michaël De Borre is reeds 15 jaar werkzaam als leerkracht geschiedenis. De laatste jaren werkt hij samen met enkele van de grootste gamedevelopers wereldwijd betreffende gamification en educatie. Ook in Vlaanderen werkt hij samen met het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds) en FLEGA (Flemish Games Association) om Vlaamse gamedevelopers een testplatform aan te bieden voor hun educatieve tools.

2. Jeroen Puttevils is docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 21/GES/028A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 18 november 2021 09:30u 12:30u via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen