Games in de geschiedenisles - live online nascholing
De inhoud van deze nascholing kwam eerder aan bod in de nascholing 'Games en apps in de geschiedenisles' op 10/11/2020.
Ook in het geschiedenisonderwijs is digitalisering sterk toegenomen. Interactief leren door te spelen is een actueel thema. In deze nascholing maken we kennis met verschillende digitale toepassingen die historisch onderzoek via games vertalen naar de klaspraktijk. Daarbij schenken we aandacht aan hoe deze toepassingen op een zinvolle manier kunnen worden ingezet in de geschiedenisles. En uiteraard testen we de games hands-on uit.
Programma
1. Met de klas op stap in de digitale oudheid
Ervaar de wereld van het Oude Griekenland en Oude Egypte als een levend museum in de educatieve tools van gamegigant Ubisoft. Discovery Tour: Ancient Egypt en Discovery Tour: Ancient Greece bieden een unieke kijk op de verloren wereld van de oudheid in al zijn glorie. Hoe pakken we dit aan in een klas? Laagdrempeligheid en een concrete aanpak staan centraal in dit verhaal.
Lesgever: Michaël De Borre, leerkracht geschiedenis aan GO! Middenschool in Geraardsbergen
2. Middeleeuwse politiek even naspelen
In deze sessie deelt de lesgever zijn ervaringen met het spelen van een historische strategy game (Europa Universalis IV of Crusader Kings II) in de context van een bachelor 3 vak in de opleiding geschiedenis. Studenten leren hierdoor verschillende zaken aan: game als een historisch product, hoe je zo’n game zou kunnen verbeteren en of dat wenselijk is, hoe games historisch onderzoek kunnen aansturen. De werkvorm wordt getoond én de voor- en nadelen ervan, de deelnemers vertalen naar de eigen klascontext.
Lesgever: Jeroen Puttevils, docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in hoe historisch onderzoek vertaald wordt naar digitale toepassingen voor het geschiedenisonderwijs;
- evalueren de inhoudelijke en didactische mogelijkheden en beperkingen van de ontwikkelde games;
- hebben hands-on ervaring over hoe de digitale toepassingen concreet functioneren en ingezet kunnen worden.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis van de eerste en tweede graad, transfer naar derde graad is mogelijk.
Begeleiding
1. Michaël De Borre is reeds 15 jaar werkzaam als leerkracht geschiedenis. De laatste jaren werkt hij samen met enkele van de grootste gamedevelopers wereldwijd betreffende gamification en educatie. Ook in Vlaanderen werkt hij samen met het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds) en FLEGA (Flemish Games Association) om Vlaamse gamedevelopers een testplatform aan te bieden voor hun educatieve tools.
2. Jeroen Puttevils is docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
21/GES/028ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 18 november 2021 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.