Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Gameverslaving: Control-Alt-Delete de vicieuze cirkel - AFGELAST

Gameverslaving: Control-Alt-Delete de vicieuze cirkel - AFGELAST

Naar schatting hebben minstens 10% van jongeren problemen met/door hun gamegedrag en bij 3% is er zelfs sprake van een gameverslaving. De gevolgen zijn niet min: schoolresultaten gaan achteruit, ze zitten vermoeid in de klas (na een nachtelijke gamesessie), andere hobby’s vallen weg, jongeren worden agressief als ze moeten minderen of stoppen en al de rest wordt saai.

Hoe komt dit? Waarom verliezen sommigen zich zo erg in de online wereld van games? En wat kan je er als leerkracht, begeleider of organisatie aan doen om problematisch gedrag te vermijden of om hen te ondersteunen? Daar gaan we in deze nascholing op in.

Hoewel we vooral focussen op overmatig gamen, zijn de inzichten en adviezen uiteraard ook waardevol voor ander overmatig schermgebruik zoals sociale media, chatten, filmpjes kijken …

Programma

  • Hoe ontstaat een gameverslaving? Ervaringsdeskundige Matthias Dewilde deelt zijn eigen verhaal.
  • Een introductie tot de online leefwereld van jongeren: Wat houdt het in en hoe en waarom gaan ze zo graag online?
  • Het 3M-model (mens, middel en milieu) toegepast op de gameproblematiek. Wie is extra gevoelig, welke spelletjes zijn verslavender en welke omgevingen (thuis en op school) werken gameproblemen net in de hand?
  • Wat kunnen ouders doen om problematisch gamen te vermijden of aan te pakken?
  • Wat kan je als onderwijsprofessional doen om problematisch gamen te herkennen, te vermijden, aan te pakken of bespreekbaar te maken bij de jongere of de ouders?

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • begrijp je beter hoe en waarom sommige jongeren erg aangetrokken zijn tot games/schermen;
  • heb je een idee van welke doelgroep extra gevoelig is voor problematisch gamegedrag;
  • herken je gemakkelijker de signalen van een beginnende game/schermproblematiek;
  • begrijp je beter wat je als onderwijsprofessional kan doen om problematisch gamen & gameverslaving te vermijden;
  • heb je een idee van hoe je bestaand problematisch gamegedrag kan aanpakken en waar je terecht kan voor verdere ondersteuning.

Doelgroep

Vertrouwensleerkrachten, leerzorgcoaches, leerlingenbegeleiders, directies, CLB-medewerkers, ondersteuners, leerkrachten uit het secundair onderwijs en de derde graad van het lager onderwijs

Begeleiding

Matthias Dewilde is ervaringsdeskundige gameverslaving, auteur van het boek Game Over en oprichter van GameChangers, een organisatie die zich inzet tegen gameverslaving. Hij heeft al voor meer dan 25.000 leerlingen en ouders gesproken en coacht dagelijks jongeren en volwassenen naar een on- en offlineleven in balans.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen