Je bent hier:
Gespreksvaardig van één tot zes
Gespreksvaardig van één tot zes
Laat leerlingen in duo’s of groepen met elkaar praten en je krijgt drie mogelijke gespreksvarianten:
- Het gesprek verloopt chaotisch, rumoerig en soms zelfs brutaal, en zit vol praat over zaken die niets met de taak of opdracht te maken hebben.
- Het gesprek verloopt braaf maar oppervlakkig en levert weinig of geen kwaliteit op (‘zolang we er maar rap vanaf zijn’).
- Het gesprek verloopt rustig en rationeel, met als hoofdingrediënten actief luisteren, sterk argumenteren en naar een consensus toewerken.
Van deze drie varianten leidt enkel de derde tot goed samenwerken, van elkaar leren en beter redeneren en argumenteren. De hamvraag luidt dan: hoe krijg je jouw leerlingen zo ver?
Programma
Via deze interactieve workshop krijg je meer inzicht in de mechanismen die gesprekken tussen leerlingen doen falen of slagen. Centraal hierbij staat de exploratieve gesprekstechniek. Je maakt op een ervaringsgerichte manier kennis met een didactiek om deze voor veel leerkrachten nieuwe gesprekstechniek te introduceren en in te oefenen in de klaspraktijk. De basis van deze didactiek is evidence-based. Dat wil zeggen: hij is met succes uitgeprobeerd in de klaspraktijk en de effecten ervan zijn op een wetenschappelijke manier vastgelegd. De workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende vakken. Je maakt ook kennis met nieuwe (en gratis) lessen die recent zijn ontwikkeld.
Doelstellingen
De deelnemers:
- weten welke mechanismen gesprekken van leerlingen doen falen/slagen;
- kunnen hun leerlingen via de didactiek van exploratieve gesprekken beter doen leren, redeneren, argumenteren en samenwerken;
- herkennen exploratieve gesprekken van leerlingen via observatie en analyse;
- breiden hun didactisch repertoire uit om leerlingen tot ‘sprekend leren’ aan te zetten, in alle vakken.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands (en moderne vreemde talen) 1ste, 2de en 3de graad. Transfer naar andere vakken is mogelijk. De aangeboden methodiek kan ook in het lager en hoger onderwijs toegepast worden.
Begeleiding
Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, leraar Nederlands in tso, bso, lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen en auteur van schoolboeken. De workshop steunt op zijn ervaring als leerkracht en op het doctoraatsonderzoek waarmee hij in 2018 promoveerde tot doctor in de Onderwijswetenschappen. Theorie en lesmateriaal over meerdere thema’s biedt hij aan op zijn website www.neejandertaal.be.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Laptop met VGA-aansluiting of HDMI-aansluiting is vereist voor deze nascholing (heb je een andere aansluiting, graag zelf je tussenstuk meebrengen). Vergeet ook je lader niet.
Je kan tot 1 dag voor de nascholing hier je internettoegang opvragen.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.