Je bent hier:
Goochelen en wiskunde
Goochelen en wiskunde
'Hé, hoe is dat mogelijk?', klinkt het door de zaal wanneer de goochelaar aan het werk is… een gevoel van verbazing en verwondering maakt zich meester van het publiek.
Deze nascholing is ontstaan uit een wisselwerking met professioneel goochelaar Herman Dufraing. Heel wat goocheltrucs steunen op wiskundige principes. De nascholing wil een aanzet geven om te goochelen in de wiskundeles.
Enerzijds zijn er heel wat trucs die aanzetten om met leerlingen te werken rond probleemoplossend denken, anderzijds sluiten er een aantal rechtstreeks aan bij onderwerpen van de leerplannen. Het goochelen kan een teaser zijn voor de leerlingen, een motiverend element: Hoe zit de truc in elkaar? Hoe werkt hij? Is er onderliggend een wiskundig model op te stellen dat de truc verklaart? Zonder een goochelaar te zijn, kan je met je leerlingen op zoek gaan, je leerlingen uitdagen of zelf even verrassend uit de hoek te komen.
Programma
Herman Dufraing start met een kort optreden. We zoeken welke wiskundige principes er achter de trucs zitten en hoe je ze kunt inzetten in een wiskundeles.
Tijdens het tweede deel splitsen we op in groepen. Elke groep zoomt in op één goocheltruc en levert een goochelaar voor het deel. Op deze manier ga je naar huis met een tiental goocheltrucs waarvan je de wiskundige achtergrond kent. We dagen elke deelnemer uit om na de nascholing de volgende dag de klas in te stappen en de leerlingen te verrassen als een echte goochelaar.
Wiskundige trucs lenen zich ertoe dat elke leraar met wat acteertalent als professionele goochelaar uit de hoek kan komen. De leraar gebruikt rekenkundige trucjes of wiskundige principes. De goochelaar doet net dat tikkeltje meer. Door de wijze van presenteren krijgen de op zich vaak eenvoudige trucjes een magische uitstraling en roepen ze nieuwsgierigheid en verwondering op. Het wiskundige principe is helemaal verstopt. In het laatste deel gaat Herman echt goochelen en komt het verschil tussen een wiskundetruc en een goocheltruc aan bod.
Doelstellingen
Na deze nascholing:
- voer je, mits enige oefening, een tiental goocheltrucs uit;
- herken je de wiskunde achter elke truc uit de eerste twee delen;
- gebruik je goocheltrucs in jouw wiskundeles.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde alle graden, die via goochelen aan probleemoplossend denken willen werken of wiskundige principes achter goocheltrucs willen leren kennen al dan niet buiten het kader van de leerplandoelen.
Begeleiding
Herman Dufraing en Gilberte Verbeeck spelen samen in het amateurtheater gezelschap Pinokkelijn. Tijdens pauzes of na de repetities vinden ze linken in hun beider passies: goochelen en wiskunde.
Herman is professioneel goochelaar. Gilberte is praktijkassistent in de Antwerp School of Education. Ze ondersteunt er vakdidactiek wiskunde en enkele algemene vakken. Ze heeft een jarenlange ervaring als leerkracht in het Sint-Jozefinstituut te Essen. Ze is redactielid van Uitwiskeling. Herman werkte mee aan een artikel ’Goochelen en wiskunde’ dat in het tijdschrift verscheen.
Praktisch
Cursuscode:
22/WIS/013ADrank en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 maart 2023 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.