Groeigericht breed evalueren en rapporteren in het lager onderwijs: concreet, haalbaar en praktisch
Aan een brede en groeigerichte rapportering gaat een kwaliteitsvolle evaluatie vooraf. Op een haalbare en visuele manier gaan we aan de slag om zowel klassikaal als individueel de groei in vaardigheden en attitudes op het vlak van leren leren en sociale vaardigheden in kaart te brengen. De growth mindset en eigenaarschap staan hierbij centraal. Weinig planlast en vooral activiteiten met effect op de klasvloer. De individuele groeikaarten zijn meteen ook bruikbaar als rapportering.
Programma
We staan stil bij het geven van feedback en de impact die evalueren heeft op onze leerlingen. Je leert van elkaars ervaringen en je maakt kennis met de kwaliteitenmuur en kwaliteitenkaarten om groei in persoonsgebonden doelen (vaardigheden) te visualiseren. Je ontvangt ook een set pictogrammen waarmee je op school kunt experimenteren. Je maakt op een interactieve manier kennis met de groeigerichte visie op evalueren. Stap voor stap verkennen we de werkwijze om een kwaliteitenmuur in de klas op te bouwen. We bekijken en analyseren voorbeelden van individuele groeikaarten die kunnen dienen als rapportering, maar tevens een leidraad kunnen zijn voor een kindcontact. Van hieruit denk je na over een mogelijk eigen ontwerp van een groeikaart.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- zie je het belang in van het leggen van een focus op doelen en het concretiseren van evaluatiecriteria;
- kan je samen met de leerlingen een kwaliteitenmuur opbouwen om de groei van de klas te visualiseren;
- gebruik je de aangeboden individuele groeikaarten om leerlingen te (laten) evalueren en te rapporteren aan ouders;
- ontwikkel je een groeigerichte visie op evalueren waarbij vaardigheden en attitudes in kaart gebracht worden.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Ook leerkrachten uit de 1ste graad B-stroom en leerkrachten die lesgeven in een OKAN-klas zijn welkom.
Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Annick Vandroemme is onderwijzeres en stond zelf 23 jaar in de klas. Deze praktijkervaring neemt ze mee naar Vlajo, waar ze als nascholer actief is en workshops aanbiedt waarin het prikkelen van de ondernemende vaardigheden bij kinderen steeds een centrale plaats inneemt.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/115ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 4 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus