Het schoolwerkplan als hefboom voor onderwijskwaliteit (secundair onderwijs)
Ben je op zoek naar een nieuwe benadering voor je schoolwerkplan? Droom je van een bruikbaar, integraal plan dat tot stand komt door de medewerking van heel wat belanghebbenden en gedragen wordt door de overgrote meerderheid van je schoolteam? Wil je ook weten hoe het werkt? Dan wil je misschien wel kennismaken met een format dat aan alle decretale eisen voldoet en bovendien ook gelinkt is aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
Programma
Dag 1
In de voormiddag van deze eerste dag krijg je een toelichting bij de opbouw en de inhoud van het format schoolwerkplan. Je maakt tegelijkertijd ook kennis met een aantal methodieken en een aantal concrete tools om tot een schoolwerkplan te komen.
In de namiddag verken je de kwaliteitsverwachtingen die linken aan de kwaliteitsgebieden die de onderwijsinspectie onderzoekt: rapportering en oriëntering, leerlingenbegeleiding, omgaan met diversiteit, personeelsbeleid en professionalisering. Je bepaalt in welk kwaliteitsgebied je je samen met de collega’s op school verder wil verdiepen.
Je leert hoe je een kwaliteitsvolle eigen vragenlijst opstelt.
Tussentijdse opdracht:
Je tussentijdse opdracht bestaat uit een grondige zelfevaluatie van één van de kwaliteitsgebieden. De zelfevaluatie resulteert in voorstellen voor verbetering van de eigen werking en in eventuele bijsturingen.
Dag 2
Tijdens de 2de dag deel je met de overige deelnemers je aanpak en ervaringen. Je laat je inspireren door de ideeën en tips van de overige deelnemers.
Doelstellingen
Je beschikt over een format schoolwerkplan, een hefboom voor onderwijskwaliteit.
Je kan een kwaliteitsvolle vragenlijst opstellen.
Je bent bereid om met de input van de eerste dag concreet aan de slag te gaan. Je kijkt samen met de collega’s op een grondige en kritische manier naar de aanpak van een kwaliteitsgebied op jouw school en plant bijsturingen indien nodig. Je brengt verslag uit over je aanpak aan de deelnemers van de vorming.
Je maakt kennis met een aantal tools en werkvormen om tot een schoolwerkplan te komen en kan deze ook gebruiken.
Doelgroep
Directies, TAC(s), graadcoördinatoren en beleidsmedewerkers secundair onderwijs.
Begeleiding
Diane Van Hove, Pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
20/DR/235ASyllabus, drank en broodjeslunch met soep en dessert inbegrepen.
Beperkt aantal deelnemers!
Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 9 oktober 2020 |
09:00u |
16:00u |
De Studio, Maarschalk Gérardstraat 4 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen |
vrijdag 12 maart 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.