Je bent hier:
Het vak communicatiewetenschappen: theoretische handvaten, cases en praktische toepassingen voor jouw les
Het vak communicatiewetenschappen: theoretische handvaten, cases en praktische toepassingen voor jouw les
Het vak communicatiewetenschappen is een nieuw vak in de tweede graad van het secundair onderwijs. Via deze nascholing krijg je inzicht in de belangrijkste communicatiemodellen en de werking hiervan op verschillende communicatieniveaus, gaande van massacommunicatie tot interpersoonlijke communicatie. Voor elk communicatiemodel en elk communicatieniveau krijg je ook toepassingen, cases en oefeningen mee naar huis, waarmee je verder aan de slag kan met je leerlingen. Kortom, na het volgen van deze nascholing beheers je het basisniveau van kennis, oefeningen en vaardigheden in het domein van de communicatiewetenschappen en kan je met vertrouwen lesgeven aan je leerlingen over communicatiewetenschappen.
Programma
Op de eerste dag van de nascholing starten we met een aantal basisconcepten (bijv. zender, boodschap, ontvanger, medium, kanaal, ruis…) die de leerlingen moeten kennen om de belangrijkste communicatiemodellen te begrijpen. Vervolgens bespreken we de vijf belangrijkste communicatiemodellen in het domein van de communicatiewetenschappen. Belangrijk is dat elk van deze modellen tot op vandaag een zekere relevantie behoudt, wat toegelicht wordt aan de hand van concrete voorbeelden uit de actualiteit. We bespreken cases uit de actualiteit en hoe deze gelinkt kunnen worden aan deze communicatiemodellen. Zo is er onder andere de hypermodernic needle theory die geïllustreerd wordt met voorbeeld over Donald Trump, die aanhaalde dat een schietpartij op een school te wijten was aan het feit dat jongeren teveel gewelddadige videogames spelen. Vervolgens bespreken we het belang van non-verbale en verbale communicatie en ook de synergie die bestaat tussen deze twee communicatiesystemen.
De tweede dag van de nascholing zoomen we verder in op elk afzonderlijk communicatieniveau:
- Interpersoonlijke en groepscommunicatie: Vanaf wanneer spreken we over een groep, wat is het belang van groepsdynamiek en in hoeverre zijn mensen kuddebeesten die zich conformeren aan groepsdruk? Wat zijn eigenschappen van een goede leider?
- Organisatiecommunicatie: Interne communicatie, externe communicatie - corporate communicatie vs marketingcommunicatie - Wat is het belang van goede merken? Hoe werkt sponsoring?
- Massacommunicatie: De media-organisatie als zender van massamedia - De inhoud van massacommunicatie - Het belang van genres – de effecten van massacommunicatie op het publiek - het herkennen van fake news.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing…
- ken je de definities, basisconcepten en modellen van communicatie en kan je deze herkennen in concrete cases;
- heb je inzicht in de werking van verbale en non-verbale communicatie en kan je deze illustreren aan de hand van voorbeelden;
- heb je inzicht in de kenmerken van diverse communicatieniveaus (interpersoonlijke communicatie, groepscommunicatie, organisatiecommunicatie en massacommunicatie);
- heb je inzicht in de kenmerken van 'nieuwe media';
- kijk je met een kritisch oog naar de effecten van mediagebruik op de maatschappij (bijv. de invloed van gewelddadige films op jongeren of de invloed van alcoholreclame op mensen met een verslavingsprobleem).
Doelgroep
Leerkrachten 2de graad s.o. Er wordt geen voorkennis verwacht. Een brede interesse in de actualiteit helpt wel bij het toepassen van de communicatiemodellen op actuele cases.
Begeleiding
Wannes Heirman is Doctor in de Communicatiewetenschappen. Hij doceert de vakken ‘Communicatiewetenschappen’ en ‘Digitale en Professionele Communicatie’ aan de UAntwerpen. Daarnaast is hij ook als lector Marketing actief aan de AP Hogeschool.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/TAL/048ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Schrijfgerief om notities te nemen bij de slides of een laptop om nota’s te maken.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Voor de nascholing ontvang je een vragenlijst waarin je kan aangeven welke topics/vragen je zeker behandeld wil zien tijdens de nascholing. Op die manier kan de lesgever zijn lesmateriaal verder afstemmen op de noden die leven bij de deelnemers.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 2 oktober 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 13 november 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.