Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Didactiek / ICT   Hoe doe je ze al sprekend leren? Beter en aangenamer groepswerk dankzij exploratieve gesprekken

Hoe doe je ze al sprekend leren? Beter en aangenamer groepswerk dankzij exploratieve gesprekken

Vaak rendeert groepswerk niet echt: veel decibels, weinig leren. Ofwel hoor je vooral uitspraken als ‘Ja, dat is het!’ en ‘Nee, dat is niet waar’, ofwel gaan leerlingen gauw akkoord met wat de slimste zegt om er vanaf te zijn. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt. Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Kortom, hoe kunnen we groepsgesprekken effectiever maken? Een nieuwe aanpak die focust op het spreken zelf, wijst de weg.

Programma

Via deze interactieve workshop krijg je meer inzicht in de mechanismen die groepswerk doen falen of slagen. De focus ligt op het spreken zelf. Dat is nieuw, want bijna alle boeken over groepswerk gaan over organisatie, soorten opdrachten en taakverdeling. En laat nu net dat spreken vaak een pijnpunt zijn. Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse lagere scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met exploratieve gesprekken. Dankzij die techniek werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken, ook individueel. Je maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden. Er wordt gewerkt met het praktijkboek ‘Sprekend leren. Wanneer groepswerk echt rendeert in het lager onderwijs’ (Jan T’Sas), waarvan je een exemplaar meekrijgt.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • weten welke gespreksmechanismen groepswerk doen falen/werken;
  • kunnen hun leerlingen door specifieke gesprekstechnieken effectief doen leren;
  • kennen de didactiek van exploratieve gesprekken: observatie, analyse, lesmateriaal.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad, ook uit het BuBaO.

Ook interessant voor leerkrachten eerste graad SO, leerkrachten OKAN-klas.

Begeleiding

Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, leraar Nederlands in tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 20/LAG/091A

Beperkt aantal deelnemers.
Dranken inbegrepen.

Iedere deelnemer ontvangt het handboek ‘Sprekend leren. Wanneer groepswerk echt rendeert in het lager onderwijs’ (Jan T’Sas).


Jouw bijdrage: 90 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 23 maart 2021 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen