Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Klasmanagement   Hoe met taalspelletjes (de taalvaardigheid van) taalzwakke leerlingen stimuleren?

Hoe met taalspelletjes (de taalvaardigheid van) taalzwakke leerlingen stimuleren?

Kinderen leren door te spelen. Ze leren taal door in interactie te treden. Hoe kunnen wij optimaal gebruik maken van spelletjes om kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling? Met taalspelletjes vinden kinderen, zelfs de zwakste of de minst taalvaardige, het leuk en fijn om aan het woord te komen en meer taal te ontdekken en te leren.

Programma

  • Korte inleiding over hoe speelse taalactiviteiten inzetten om de taalvaardigheid van taalzwakke en anderstalige kinderen te stimuleren. Hoe speelse werkvormen inzetten om leuk te differentiëren?
  • Interactief verkennen wij in groepjes verschillende speeltafels. Wij spelen met klassieke gezelschapsspelletjes zoals ganzenborden, memory ’s.... Wij proberen ook babbelspelen, zelf aangepaste draaispelen, verhalendobbelstenen op maat, beeldmateriaal, drama, liedjes en andere speelse werkvormen uit.
  • De klassieke vaardigheden luisteren, spreken, lezen en schrijven en woordenschatverwerving komen bij onze verkenning duidelijk aan bod.
  • We maken een keuze van concrete spelletjes voor de eigen (klas)praktijk.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben een duidelijk overzicht van de mogelijke speelse taalactiviteiten die je kan inbouwen in de lessen en hoe ze de taalvaardigheid van taalzwakke en/of anderstalige leerlingen stimuleren;
  • hebben zicht op de spelen die worden ingezet om specifieke (taal)vaardigheden te bevorderen;
  • verwerven inzichten en vaardigheden om speelse taalactiviteiten te zoeken of te bedenken en aan te passen aan het taalniveau van elk kind.

Doelgroep

Leerkrachten en zorgcoördinatoren lager onderwijs.

Begeleiding

Marie-Claude Gevaert geeft sinds meer dan 15 jaar vormingen en trainingen aan leerkrachten en studenten lerarenopleiding over thema’s zoals taal, taalspelletjes, meertaligheid en interculturele competentie. Sinds 12 jaar geeft ze vormingen op het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas.

Daarvoor werkte ze gedurende 25 jaar met vluchtelingen en anderstalige nieuwkomers en coördineerde de taalondersteuning van nieuwkomers. Bovendien werkte ze mee aan de ondersteuning van buitengewoon onderwijs in ontwikkelingsprojecten.

Praktisch

Cursuscode: 20/LAG/071A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, dranken en lunch (broodjesmaaltijd en soep) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 5 februari 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen