Hoe omgaan met creationisme en andere vormen van wetenschapsontkenning in de klas?
Wetenschapsontkenning bij leerlingen is een lastig probleem dat zich niet laat oplossen door het louter overbrengen van feiten en theoretische kennis.
Programma
In deze nascholing bespreken we hoe je kan omgaan met moeilijke vragen omtrent wetenschap die ideologisch of levensbeschouwelijk geladen zijn. Als gevalsstudie gaan we dieper in op het creationisme, het ontkennen van de realiteit van biologische evolutie. Hoe ga je om met leerlingen die hierin zeer onderlegd zijn? Hoe bied je op een pedagogisch verantwoorde wijze antwoorden op deze controverses? In deze interactieve lezing deelt Johan Braeckman zijn ervaring en kennis uit onderzoek. Daarnaast is er ruimte voor vragen en overleg.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ga je bedreven om met leerlingen die de waarde en het belang van wetenschap ontkennen, in het bijzonder omwille van levensbeschouwelijke of ideologische redenen;
- geef je pedagogisch verantwoorde antwoorden op de controverses.
Doelgroep
Alle leerkrachten en directie secundair onderwijs
Begeleiding
Johan Braeckman is filosoof en auteur. Hij schreef diverse boeken en maakte hoorcolleges over kritisch denken, wetenschap en evolutie. Eerder was hij als hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteiten van Gent en Amsterdam verbonden. Zijn onderzoek focuste op communicatieprojecten omtrent Darwin en de evolutietheorie en diverse vormen van irrationalisme.
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/048ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 november 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst