Je bent hier:
Hoe (praktisch) meer leerplangericht werken voor Frans en Engels doorheen de 3 graden aso-kso-tso-bso?
Hoe (praktisch) meer leerplangericht werken voor Frans en Engels doorheen de 3 graden aso-kso-tso-bso?
Hoe (praktisch) meer leerplan-gericht werken voor Frans en Engels doorheen de 3 graden aso-kso-tso-b
Programma
Heel wat aandachtspunten uit de nieuwe leerplannen Frans en Engels lopen als een verticale (leer)lijn doorheen de 1ste , 2de en 3de graad aso-kso-tso-bso: zelfreflectie, vakgebon-den attitudes, peer-evaluation, interculturele component, ERK, strategieën voor de 5 vaardigheden, zelfevaluatie van alle leerplandoelen, criteria voor vaardigheden, tips voor leren-leren...
" Hoe kunnen we de 3 graden beter op elkaar afstemmen ?
" Hoe kunnen we de collega's Frans en Engels beter laten samenwerken in het belang van de leerlingen?
Al deze verschillende items zitten verwerkt in een (zelfontworpen) light taalportfolio Frans en Engels per graad. Deze (light) taalportfolio zet de leerlingen op weg naar zelfsturend leren: 'de leerkracht als coach van de leerling'.
Deze handige 'tool' geeft je heel wat ondersteuning om de nieuwe leerplannen in je dagdagelijkse lespraktijk gemakkelijker te realiseren.
De opbouw van deze portfolio's stimuleert de afstemming van de vreemde talen op elkaar binnen je school en over de graden heen.
Deze portfolio wordt jaarlijks aangepast aan de opmerkingen en tips van de leerkrachten Frans en Engels die hiermee reeds jaren werken: een document voor en door leerkrachten (talen) wordt een netwerk voor leerkrachten Frans en Engels .
Tijdens deze sessie overlopen we deze portfolio's per graad en onderwijsvorm, aso-kso-tso-bso, telkens met praktische voorbeelden uit de praktijk en tips om leerplangericht te werken.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen met dit (light) portfolio
" een betere onderlinge afstemming bereiken, zowel verticaal als horizontaal ;
" heel wat aandachtspunten uit de leerplannen concreet realiseren.
Doelgroep
Leerkrachten Engels en Frans voor alle graden aso-kso-tso-bso
Begeleiding
Alex De Kooning, leerkracht talen secundair onderwijs en lid van de stuurgroep van het netwerk voor leraren Frans
Praktisch
Cursuscode:
16/TAL/008D€ 50 syllabus koffie/thee/water inbegrepen
Jouw bijdrage: 50 EUR.
Inlichtingen bij: Joke Oomes, 032654691, joke.oomes@gmail.com
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 28 april 2017 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.