Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Filosofie   Hoe taalvaardigheid en kritisch denken jouw leerlingen wereldwijzer maken in deze tijd van over- en fake informatie

Hoe taalvaardigheid en kritisch denken jouw leerlingen wereldwijzer maken in deze tijd van over- en fake informatie

Fake news, polarisering, factchecking, complottheorieën en de niet aflatende informatiestroom. Hoe bewaar je het overzicht? Hoe ontkracht en factcheck je? En kan je iemand die diep in de fabeltjesfuik is gezwommen nog terughalen? Taal en kritisch denken spelen hierin een grote rol. Aan de hand van kneepjes uit de klassieke retorica, de grootste complottheoriën van de 20ste eeuw, wetenschapsfilosofie en een dosis oefeningen leer je hoe je met je leerlingen deze kritieke toestand kritisch kan benaderen.

Programma

We bespreken verschillende vormen van epistemologie, zonder daarbij meer moeilijke woorden dan 'epistemologisch' en 'wetenschapsfilosofie' te gebruiken. We behandelen niet alleen mogelijke fouten in kritisch denken, maar ook de mogelijke wisselwerking tussen taalvaardigheid en kritisch denken. We vragen ons af op welke wijze taal noodzakelijk is om kritisch te denken en of je dus ook kan werken aan kritisch denken door te werken aan taalvaardigheid. Dit alles koppel je aan de laatste stand van zaken rond taalvaardigheidsonderwijs, aan het geven van feedback en aan burgerschapseducatie.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • ken je de basisprincipes van wetenschapscommunicatie die interessant is voor je leerlingen die hun scriptie of eindwerk schrijven;
  • heb je inzicht in de laatste stand van zaken rond feedback, kritisch denken en burgerschap;
  • maak je gebruik van een bundel lesmateriaal rond kritisch denken, complottheorieën, drogredenen en argumentatieleer;
  • geef je een lessenreeks rond kritisch denken en taalvaardigheid aan de hand van het aangeboden lesmateriaal.

Doelgroep

Leerkrachten Nederlands, talen en wetenschappen uit de 2de en 3de graad en alle onderwijsvormen secundair onderwijs, alle leerkrachten die werken rond burgerschapseducatie, kritisch denken en fake news. Geen verdere voorkennis vereist.

Begeleiding

Dennis Van der Kuylen is lector Nederlands, taalvaardigheid en onderzoeksvaardigheden in de lerarenopleiding aan de AP Hogeschool. In diezelfde lerarenopleiding is Dennis onderzoeker naar taal, TOL en wetenschapseducatie in het internationale PWO Schooltaalvaardig. Daarnaast is hij ondervoorzitter van het Nederlands Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 23/NED/036B

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 7 mei 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen