Je bent hier:
Ik daag je uit, want ik geloof in jou! Over het belang van hoge verwachtingen van de leraar en de leerling
Ik daag je uit, want ik geloof in jou! Over het belang van hoge verwachtingen van de leraar en de leerling
Heb je het gevoel dat je de lat steeds lager moet leggen in de klas? Gaat dat in tegen jouw buikgevoel?
Dan heb je gelijk: hoge verwachtingen van leraren over de leerprestaties van hun leerlingen zijn zeer belangrijk in onderwijs!
Programma
Leraren hanteren best hoge verwachtingen voor alle leerlingen in hun klas. De verwachtingen van leraren zijn immers een zeer bepalende factor op het leren van leerlingen. Het gaat dan niet om een klef soort vertrouwen dat het allemaal wel goed komt. Het gaat net om het erkennen van de moeilijkheden die sommige leerlingen ondervinden. Het gaat om het duidelijk bepalen van de doelen. Doelen die hoog genoeg liggen, zodat de leerlingen wezenlijke en belangrijke dingen leren. En het gaat om het aanreiken van hulpmiddelen, waardoor het bereiken van die hoge doelen haalbaar wordt.
Deelnemers krijgen niet alleen theoretische input. Ze oefenen de principes ook in groepjes in.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- communiceer je het doel van jouw les duidelijk en concreet aan de leerlingen;
- zet je werkvormen in, waarbij leerlingen elkaar coachen om de hoge doelen te bereiken;
- gebruik je verschillende hulpmiddelen actief in de klas;
- geef je feedback aan leerlingen, waardoor ze de verschillen in de klas begrijpen en het gebruik van hulpmiddelen evident vinden.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers van het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Els Smekens, leraar, behaalde een BanaBa buitengewoon onderwijs en een master special education needs autisme. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON–begeleiding in kleuter-, lager en secundair onderwijs. Jarenlang was ze als docente verbonden aan het Opleidingscentrum Autisme en Fontys Hogeschool Nederland. Bij Eureka Onderwijs begeleidde ze kinderen met ernstige leerstoornissen. Momenteel werkt ze voor het Ondersteuningsnetwerk Oost–Brabant, onder andere in de 3de graad secundair onderwijs.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.