In de focus van de doorlichting: de inspectie uitgelegd in mensentaal
“De doorlichting komt…” Die aankondiging bezorgt veel leraren en schoolleiders instant kriebels. Meteen worden heel wat vragen opgeroepen: wat moet je klaarleggen? Wat zullen ze vragen? Ben ik samen met mijn collega’s wel goed bezig?
Gelukkig zijn er ook antwoorden. De meeste vind je op de website van de inspectie zelf! Alleen… hun taal is vaak academisch en niet meteen herkenbaar voor de leraar op de klasvloer. In deze nascholing vertalen we de begrippen van de inspectie in mensentaal. Zo kan je zowel op korte als op lange termijn werk maken van kwaliteit in de klas en ben je krachtig voorbereid op een volwaardige dialoog met de inspectie.
Programma
Deze nascholing biedt je als leraar een krachtige win-win: je leert hoe je duurzaam werk kan maken van kwaliteit op de klasvloer én je bereidt je voor op een gesprek met de inspectie wanneer jouw vak in de focus staat tijdens een doorlichting.
Je ontdekt hoe een doorlichting concreet verloopt en krijgt antwoorden op je praktische vragen.
Je raakt vertrouwd met de begrippen in de negen verschillende “schalen” waarmee de inspectie kwaliteit definieert, zoals: brede evaluatie, procesgerichte feedback, cyclische benadering van leerresultaten… Aan de hand van richtvragen en voorbeelden maak je dit alles heel concreet en toepasbaar voor jouw context.
Zo ontdek je wat je al goed doet en waar je werkpunten zitten. Dat vormt meteen de aanzet tot een eigen plan van aanpak om je kwaliteit nog te versterken.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je heel precies wat de inspectie van leraren verwacht;
- ken je je eigen sterktes en werkpunten;
- heb je concrete handvaten om werk te maken van kwaliteit op de klasvloer;
- kijk je de dialoog met de inspectie met vertrouwen tegemoet.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich in de eerste plaats tot leraren (basisonderwijs en secundair onderwijs), maar ook tot schoolleiders en beleidsondersteuners die hun leraren willen ondersteunen om werk te maken van kwaliteitszorg op de klasvloer. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Ludwig Peeters is leraar secundair onderwijs en Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen. Hij ondersteunt leraren en schoolteams in de uitbouw van hun kwaliteitswerking en is auteur van het boek Wacht niet tot de doorlichting komt. De inspectie als inspiratie voor kwaliteit op school en in de klas.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/192ACursusmateriaal en lunch inbegrepen, inclusief handboek 'Wacht niet tot de doorlichting komt. De inspectie als inspiratie voor kwaliteit op school en in de klas.' Winkelwaarde 30,50 € .
Jouw bijdrage: 145 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 7 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.