Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Leerzorg   In een 'groeischool' focust iedereen op een Growth Mindset - AFGELAST

In een 'groeischool' focust iedereen op een Growth Mindset - AFGELAST

Fixed Mindset of Growth Mindset: hoe zit dat nu? En hoe en waarom zijn aannames over leren, verwachtingen over leergroeikansen en inzichten in de werking van het menselijk brein bij leerlingen én leraren essentieel om het leerproces motiverend en succesvol te laten verlopen? Tijdens deze dagopleiding leer je hoe jouw mentale set en die van al je leerlingen daarin absoluut het verschil maken.

Programma

‘Dat kan ik niet, hoe hard ik daar ook voor studeer!’
‘Ik heb hier nu zo mijn best voor gedaan en zie: mijn punten zijn weer niet goed!’
‘Mijn moeder zegt dat ze dat vroeger ook niet kon. Pff, waarom zou ik het dan nog proberen?’
'Ik steek mijn hand al niet meer de hoogte in. Milan is zo slim dat hij toch het juiste antwoord geeft!'.
‘Oefenen moet ik niet, ik kan het zo wel.’

Herkenbaar? Ongetwijfeld! Stuk voor stuk uitspraken die vertrekken vanuit een Fixed Mindset.
Kenmerkend:  weinig zelfvertrouwen, lage motivatie, frustratiegevoel, geringe inzet, geen hoop op succes.

We focussen op een aantal principes en een brede waaier aan sterkmakers (o.a. differentiatie, leren van fouten, kritisch denken…) die de transitie naar een Growth Mindset faciliteren. Essentieel is het inzicht in de werking en de groeikracht (letterlijk!) van het brein door inzet, doorzettingsvermogen en motivatie. Je verkent mogelijkheden om met al wie betrokken is bij het leerproces (leraren, zorgleerkrachten/leerlingenbegeleiders, directie, ouders en niet in het minst de leerling zelf) een groeischool-cultuur te bevorderen. Daarbij staat geloof en vertrouwen in het groeipotentieel van élke leerling centraal. Als leerkracht zorgen voor een drempelverlagende en tegelijk uitdagende leeromgeving, veeleer focussen op het proces dan op het resultaat, aanmoedigen, verbindend communiceren… stuk voor stuk onmisbare ingrediënten in een gezonde voedingsbodem voor een ‘Growth Mindset’-cultuur op school.

Het geheel wordt onderbouwd door inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek in de werking van het menselijk brein.

‘Er groeit een boom in mijn hoofd!’ is een verhaal van hoop en vertrouwen in de leer-kracht van elk kind (en zijn leerkrachten). 

Methodiek: de nascholing is een afwisseling van interactieve presentatie, reflectiemomenten,  kans tot vraagstelling en uitwisselen van ervaringen, toepassen van theoretische inzichten in de eigen praktijk. Theorie en praktijk gaan hand in hand.  

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • ken je het onderscheid tussen ‘Growth Mindset’ en ‘Fixed Mindset’ en weet je hoe ze respectievelijk het leren (leren) beïnvloeden;
  • heb je kennis gemaakt met (nieuwe) inzichten in de mogelijkheden van het menselijk brein en ben je bereid vanuit die focus op een ‘Growth Mindset’ in te zetten;
  • zie je in hoe aannames, verwachtingen en verbale boodschappen van leraren, directies, ouders en leerlingen zelf m.b.t. intelligentie en potentieel, ‘Growth Mindset’ stimuleren of afremmen;
  • ken je essentiële ‘pijlers’ voor een ‘Growth Mindset’ en ben je bereid om die in de praktijk in te zetten;
  • verken je didactische tips en leeractiviteiten om een ‘Growth Mindset’ te stimuleren en zoek je naar toepassingsmogelijkheden in de eigen praktijk.

Doelgroep

Leraren, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders en directies secundair onderwijs

Begeleiding

Joost Hillewaere was gedurende 32 jaar ‘meester Joost’ in een lagere school en mentor-coach van startende leraren. Daarna werd hij stafmedewerker BaO en docent in Eekhout Academy. Vanuit zijn specialisatie in ‘leren leren’ werd hij auteur van ‘Leerladders’ en ‘Mijn agenda, mijn leerbuddy’ (Averbode). Als zelfstandig nascholer/trainer en coach heeft hij inmiddels ruim 15 jaar werkervaring in het onderwijs (BaO en s.o.), in de professionele sector en als gastspreker op ouderavonden.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid