Inclusief onderwijs haalbaar maken: hoe breng je dat in praktijk?
Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-…), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank…
Programma
Hoe bied je in een diverse context zo goed mogelijk onderwijs voor elk van je leerlingen, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan? Dat is de kernvraag van deze dag. Geen theoretische uiteenzetting, wel een dag vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om inclusief onderwijs zo haalbaar mogelijk te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de bijzondere leerlingen, maar evengoed voor de gemiddelde, soms wat onzichtbare leerlingen.
Opgelet: deze nascholing gaat niet over specifieke leerlingeneigenschappen op zich (bv. ASS of opgroeien in armoede), al zullen er heel wat ter sprake komen. De focus ligt wel op het haalbaar inclusief lesgeven aan groepen waarin de kinderen heel diverse noden hebben (bv. Hoe geef ik les aan een klas met én kinderen met ASS én kinderen met een beperking én kinderen die opgroeien in armoede én …?).
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kijk je op een inclusievere manier naar de leerlingen waarmee je werkt;
- ken je praktische strategieën om inclusiever én voor jezelf haalbaar les te geven;
- maak je gerichtere keuzes over wat je wel en niet doet voor leerlingen en communiceer je hierover helder, onder andere naar ouders.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers, ondersteuners uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Kortom, deze nascholing is geschikt voor iedereen die inclusief kleuter- en of lager onderwijs wil bieden, maar botst tegen de grenzen van het haalbare en heel concrete inspiratie wil.
Begeleiding
Steffie De Baerdemaeker draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, grotendeels in Molenbeek (Brussel). Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en inclusie.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/104ADigitaal cursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 21 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.