Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Interactieve lessen Frans in de basisschool: talig aan de slag met muzische impulsen

Interactieve lessen Frans in de basisschool: talig aan de slag met muzische impulsen

Lijkt het je wat om de lessen taalinitiatie en vreemdetalenonderwijs Frans te verrijken met muzische impulsen? Jonge kinderen zijn doorgaans erg enthousiast om een nieuwe taal te leren. Zelf communiceren in deze vreemde taal is voor hen betekenisvol als ze ruimte krijgen iets van zichzelf te delen. Wil je weten hoe je leerlingen taalvaardiger kan maken dankzij muzische workshops? Duik samen met ons in enkele interactieve, creatieve werkvormen voor taalstimulering.

Programma

Tijdens deze nascholing leer je hoe je woorden, frasen en zinnen kan automatiseren dankzij interactieve werkvormen. De focus ligt op ontwikkelingsgericht muzisch taalonderwijs [taalcultuur.pxl.be]. Je haalt inspiratie uit enkele praktijkvoorbeelden van multidisciplinaire workshops beeld, muziek, drama en beweging. Daarnaast wordt het belang van directe instructie voor grammatica- en woordenschatonderwijs en een systematische herhaling dankzij interactieve taaltaken benadrukt. Je gaat in gesprek over de meerwaarde van interactieve, muzische werkvormen voor vroeg vreemdetalenonderwijs in de basisschool.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • schat je in hoe je je lessen Frans kan verrijken met muzische werkvormen;
  • heb je een beter inzicht in een effectieve didactiek voor het automatiseren van taalstructuren voor vroeg vreemdetalenonderwijs Frans in de basisschool;
  • kan je duiden welke werkvormen geschikt zijn om een vreemde taal duurzaam te verankeren in het langetermijngeheugen.

Doelgroep

Leerkrachten uit het lager onderwijs; ook kleuterleerkrachten die lesgeven aan de oudste kleuters (3de kleuterklas) zijn welkom. Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Begeleiding

Karen Reekmans is lerarenopleider en onderzoeker Frans en meertaligheid in de basisschool aan de lerarenopleiding van Hogeschool PXL en werkte als leescoach voor het project PXL Liever lezen!. Sinds 2010 verdiept zij zich in taalverwerving dankzij muzische expressie (taalCULTuur) en onderwijs vanuit de kunsten (ArtiCULan). Zij is auteur van de boeken ‘Vertaalde verbeelding’, ‘Hayya’ en ‘Taalduiken en artisticuleren’.

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/117A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 6 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen