Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Overleg en samenwerking stakeholders   Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan!

Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan!

Interne communicatie is een belangrijke voorwaarde binnen elke organisatie om succesvol en goed te draaien. Zo ook binnen de schoolomgeving. Met interne communicatie verhoog je immers de betrokkenheid van medewerkers. Toch onderschatten we nog te vaak het belang van goede interne communicatie en wordt het bijgevolg nogal stiefmoederlijk behandeld of als vanzelfsprekend beschouwd. Niets is minder waar want bij gebrekkige interne communicatie kunnen kleine onbenulligheden uitgroeien tot grote frustraties en kunnen moeilijkheden ontstaan in de goede werking van de school. In deze nascholing krijg je een praktisch plan van aanpak om de interne communicatie te optimaliseren. Je gaat terug naar school met concrete tips en tools die je meteen in de praktijk kan toepassen.

Programma

In deze nascholing focus je eerst op waarom je boodschap aanpassen aan de doelgroep het allerbelangrijkste is binnen interne communicatie. Daarna bekijk je hoe je dit precies kan doen. Je bespreekt de zes stappen in een praktisch plan van aanpak voor interne communicatie. De vele concrete tips en tools die je worden aangereikt, zorgen ervoor dat je dit alles meteen kan vertalen naar de eigen schoolcontext. Tijdens deze interactieve dag krijgt het delen van kennis en ervaringen met elkaar de nodige aandacht.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kan je meteen aan de slag met het verbeteren van de interne communicatie:

  • je bent overtuigd van het identificeren van en rekening houden met jouw interne doelgroepen;
  • je luistert beter naar jouw collega’s en onderzoekt wat er leeft bij jouw interne doelgroepen;
  • je kan concrete doelstellingen voor jouw communicatiestrategie formuleren;
  • je stelt makkelijker een eigen communicatiemix op die werkt binnen jouw school;
  • je kent het belang van goede storytelling en kan ermee aan de slag;
  • je kan aan de slag met een communicatieplan en kan dit evalueren en bijsturen.

Doelgroep

Directeurs, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatsmedewerkers uit alle niveaus die met  interne medewerkers binnen een schoolse context communiceren. Kom je in duo (uitvoerder en beslisser), dan is dat nog sterker om interne communicatie daadkrachtig en effectief in te zetten!

Begeleiding

Ellen Cornelis heeft jaren ervaring in de profit en non-profitsector binnen HR en communicatie. Interne communicatie inzetten om medewerkers verbonden en betrokken te houden op een gestructureerde en efficiënte manier, is waar ze van houdt. Vandaag helpt ze docenten en onderzoekers bij Arteveldehogeschool, binnen gezondheid en zorg, met externe communicatie en is als zelfstandig consultant actief in het adviseren en begeleiden van organisaties met interne communicatie. Binnen Starfish Consultancy staat ze in voor opleidingen rond interne communicatie, feedback geven en efficiënt vergaderen.

Praktisch

Cursuscode: 24/DR/283A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Heb je specifieke vragen rond interne communicatie? Heb je een vraag rond een bepaalde gebeurtenis, gerelateerd aan interne communicatie, in jouw school en weet je niet hoe ermee om te gaan?
Dan mag je deze één week vooraf doormailen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 14 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid