Je klasinrichting zegt meer dan je denkt: van visie naar toepassing
Deze nascholing werd voorheen georganiseerd onder de titel 'Meer dan een klaslokaal: wat we kunnen leren van de prieelvogel over klasinrichting'.
Om het maximale uit je lokaal te kunnen halen, raden we je aan om je lokaal vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Zet even je leerkrachtenbril af en kijk eens naar je ruimte zoals bijvoorbeeld een architect, prieelvogel of je eigen kleuters dat zouden doen. Door deze nieuwe blikken op je lokaal, ga je vaak nieuwe mogelijkheden zien. Wat geeft kansen tot schoonheid, tot praktische reorganisatie, tot nieuw spel, tot eigenaarschap bij kleuters?
We overlopen enkele perspectieven die je kan innemen. Het is aan jou om te bepalen welke bril je eerst opzet en wat jouw lokaal verder kan optimaliseren.
Programma
We nemen een stap terug en denken na over waarom we bepaalde keuzes maakten in onze klasinrichting en bekijken of de huidige inrichting (nog) aansluit bij jouw (school)eigen visie op kleuteronderwijs. Daarbij verkennen we enkele valkuilen en veelgemaakte fouten bij de inrichting van lokalen en gaan na hoe het anders kan. Hierbij laten we ons inspireren door visies op kleuteronderwijs als Reggio Emilia en Montessori.
We focussen op verschillende perspectieven om naar ons lokaal te kijken: wat kunnen we leren van architecten, prieelvogels en kleuters? Door verschillende ruimtes te bekijken en aandachtspunten en sterktes te formuleren, inspireren we elkaar en gaan we in overleg over nieuwe mogelijkheden en kansen. Vanuit de motivatietheorie kijken we naar kansen tot autonomie, verbondenheid en competentie in onze klassen. Waar liggen ze voor het grijpen? Waar kunnen we nog kleine aanpassingen doen?
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je nieuwe inspiratie om maximaal spel, autonomie, competentie en verbondenheid in je klas in te zetten;
- ben je vertrouwd met ideeën uit verschillende visies op onderwijs die je lokaal- en hoekenverrijking kunnen versterken;
- heb je een aantal concrete handvaten die kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw lokaal.
Doelgroep
Kleuterleerkrachten en zorgcoördinatoren
Begeleiding
Eva Dierickx is kleuterleerkracht en onderwijskundige. Momenteel werkt ze als onderzoeker en lerarenopleider aan de AP Hogeschool te Antwerpen. Hierbij kan ze gebruik maken van haar praktijkervaring in de kleuterklas. Artikels van haar hand verschenen onder meer op Kleutergewijs en in de tijdschriften Het Jonge Kind, Kleuters & Ik en Zorgbreed. Je vindt haar op Instagram onder De klas van Eva.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/059AInclusief handboek Kleuterleerkracht (Lannoo, 2021) t.w.v. 29,90 euro.
Cursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 147 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Het zou fijn zijn als je voor aanvang foto’s van je lokaal kan doorsturen. Zo kunnen we elkaar inspireren en ook concreet samen kijken naar wat eventueel beter kan, op een constructieve en positieve manier.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 15 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus