Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Preventieadviseur   Jouw leerlingen motiveren? Ja, dat kan jij!

Jouw leerlingen motiveren? Ja, dat kan jij!

Motivatie (of het gebrek eraan) beïnvloedt heel vaak de prestaties van jouw leerlingen in de klas. Als leerkracht kan jij voor de leerlingen echt het verschil maken, ook op het gebied van motivatie. Jouw leerkrachtstijl, jouw eigen mindset, jouw kennis over motivatietheorieën en jouw kennis over de werking van de hersenen kunnen de motivatie van jouw leerlingen positief beïnvloeden.

Programma

Dat motivatie flink meespeelt in het al dan niet behalen van succes, hoeft geen betoog. Als leerkracht zijn we vaak bezorgd over de demotivatie bij een aantal leerlingen. We staan er niet altijd bij stil dat wij op het gebied van motivatie een groot verschil kunnen maken voor leerlingen.

Wetenschappers gingen en zijn nog steeds op zoek naar hoe we motivatieverhogend kunnen werken met leerlingen in de klas. De mindsettheorie van C. Dweck, de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci, de motivatietheorie van Vansteenkiste en de breinprincipes geven ons inzichten mee waarmee we motivatieverhogend les kunnen geven.
Vanuit een korte theoretische insteek (kennismaking met de theorieën) maken we al snel de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk.
Het doceren wordt afgewisseld met groepsmomenten, coöperatief leren en het concreet gaan werken met eigen lessen (die je meeneemt naar de nascholing).
Je gaat naar huis met inzichten en handvaten om met kleine ingrepen in jouw leerkrachtstijl en jouw didactisch en pedagogisch handelen motivatieverhogend te werken.

Doelstellingen

Na de nascholing heb je inzicht in:

  • de werking van het brein en de leerprincipes voor effectief leren die daaruit afgeleid werden;
  • de motivatietheorie van Carol Dweck die o.a. meegeeft dat de mindset van jouw leerlingen de kans op succes heel sterk beïnvloedt;
  • de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci die ons elementen aanreikt om de motivatie bij de leerlingen te verhogen.

Na de nascholing kan je:

  • de breinprincipes (leerprincipes) toepassen op jouw lesgebeuren waardoor jouw leerlingen meer bij de les zijn en blijven;
  • een groeimindset voorleven en een groeimindset op school en in de klas stimuleren;
  • de intrinsieke motivatie van jouw leerlingen verhogen door in te spelen op hun drie psychologische basisbehoeften;
  • tegemoet komen aan die drie psychologische basisbehoeften door van jouw lessen ABC-lessen te maken (A= autonomie, B= betrokkenheid, C= competentie).

Doelgroep

Directies BaO, leerkrachten BaO, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers.

Geen voorkennis vereist.

 

Begeleiding

Hilde Mahieu is reeds jaar en dag werkzaam in het basisonderwijs en dit in diverse functies. Momenteel werkt ze als intern pedagogisch ondersteuner binnen een SG . Daarnaast werkt ze, vanuit een specialisatie in leren leren, de brede basiszorg en meer- en hoogbegaafd onderwijs, als freelance navormer vanuit haar eigen praktijk HetWijsHuis.

Praktisch

Cursuscode: 21/BAS/063A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Lessen of thema’s uit de eigen onderwijspraktijk.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 25 maart 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen