Jouw leerlingen motiveren? Ja, dat kan jij!
Motivatie (of het gebrek eraan) beïnvloedt heel vaak de prestaties van jouw leerlingen in de klas. Als leerkracht kan jij voor de leerlingen echt het verschil maken, ook op het gebied van motivatie. Jouw leerkrachtstijl, jouw eigen mindset, jouw kennis over motivatietheorieën en jouw kennis over de werking van de hersenen kunnen de motivatie van jouw leerlingen positief beïnvloeden.
Programma
Dat motivatie flink meespeelt in het al dan niet behalen van succes, hoeft geen betoog. Als leerkracht zijn we vaak bezorgd over de demotivatie bij een aantal leerlingen. We staan er niet altijd bij stil dat wij op het gebied van motivatie een groot verschil kunnen maken voor leerlingen.
Wetenschappers gingen en zijn nog steeds op zoek naar hoe we motivatieverhogend kunnen werken met leerlingen in de klas. De mindsettheorie van C. Dweck, de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci, de motivatietheorie van Vansteenkiste en de breinprincipes geven ons inzichten mee waarmee we motivatieverhogend les kunnen geven.
Vanuit een korte theoretische insteek (kennismaking met de theorieën) maken we al snel de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk.
Het doceren wordt afgewisseld met groepsmomenten, coöperatief leren en het concreet gaan werken met eigen lessen (die je meeneemt naar de nascholing).
Je gaat naar huis met inzichten en handvaten om met kleine ingrepen in jouw leerkrachtstijl en jouw didactisch en pedagogisch handelen motivatieverhogend te werken.
Doelstellingen
Na de nascholing heb je inzicht in:
- de werking van het brein en de leerprincipes voor effectief leren die daaruit afgeleid werden;
- de motivatietheorie van Carol Dweck die o.a. meegeeft dat de mindset van jouw leerlingen de kans op succes heel sterk beïnvloedt;
- de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci die ons elementen aanreikt om de motivatie bij de leerlingen te verhogen.
Na de nascholing kan je:
- de breinprincipes (leerprincipes) toepassen op jouw lesgebeuren waardoor jouw leerlingen meer bij de les zijn en blijven;
- een groeimindset voorleven en een groeimindset op school en in de klas stimuleren;
- de intrinsieke motivatie van jouw leerlingen verhogen door in te spelen op hun drie psychologische basisbehoeften;
- tegemoet komen aan die drie psychologische basisbehoeften door van jouw lessen ABC-lessen te maken (A= autonomie, B= betrokkenheid, C= competentie).
Doelgroep
Directies BaO, leerkrachten BaO, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers.
Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Ann Geentjens: klinisch psychologe, leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, mentor, leerlingbegeleider, educatieve medewerker CNO
Praktisch
Cursuscode:
22/BAS/063ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Lessen of thema’s uit de eigen onderwijspraktijk.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 10 oktober 2022 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.