Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Beleidsmedewerker   Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Facebook en andere sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Van jong tot oud, van leerling tot directeur, bijna iedereen maakt gebruik van één of andere sociale netwerksite. Via die weg kan jouw school activiteiten bij een breed publiek onder de aandacht brengen en leerlingen werven.
Je gaat tijdens deze nascholing zelf aan de slag om jouw school optimaal in de picture te plaatsen. Je ontdekt de vele mogelijkheden om het imago van je school een positieve boost te geven en ontvangt concrete suggesties. Je ervaart bovendien de voordelen van diverse tools om je werk als sociale media manager eenvoudiger uit te voeren.

Programma

Er zijn vier grote redenen om als school in te zetten op sociale media, namelijk:

  1. het is gratis reclame (publiciteit) voor je school;
  2. het is een infoportaal die je zelf volledig kan sturen op het vlak van inhoud;
  3. je bouwt een band op met je doelgroep(en);
  4. je bereikt een groot aantal mensen.

Verschillende sociale media kan je gebruiken om adequaat in te spelen op deze vier punten. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en wie weet zelfs TikTok hanteer je daarbij als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school. Kortom, sociale media vormen de digitale schoolpoort waarmee je een positief imago uitstraalt en je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden ontdek je de do’s en don’ts vanuit het perspectief van de gebruiker. Vervolgens komt het optimaal beheer van de sociale media-accounts van de school aan bod:

  • plaatsen van berichten;
  • reacties plaatsen en opvolgen;
  • volgen en modereren van berichten;
  • zoeken in berichten;
  • belangrijke instellingen.

Je ontvangt richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht. Daarnaast zoomen we in op regels i.v.m. privacy (GDPR) & mediawijsheid.
‘Beelden spreken’: we gebruiken tools voor het maken van o.a. afbeeldingen, flyers, aankondigingen, GIF’s en video’s.
Daarnaast is er ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng. Als jouw school al sociale mediapagina’s heeft, voorzien we deze van feedback.

Laat je inspireren!

Doelstellingen

De deelnemers:

  • lichten de meerwaarde van een Facebook-/Instagrampagina voor hun school aan de collega’s toe;
  • maken op basis van de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze om:
    • te starten met een Facebook-/Instagrampagina of andere sociale mediaplatforms en/of;
    • om de schoolpagina efficiënter te beheren;
  • benoemen kenmerken van inspirerende praktijkvoorbeelden op Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms;
  • houden bij de uitwerking van hun sociale mediapagina rekening met de doelgroep;
  • maken zelf content/bewerken content om vervolgens te delen via sociale media.

Doelgroep

Directeurs, TA(C)’s, leerkrachten, ondersteunend personeel, kortom iedereen die de school via sociale media mee wil promoten.

Meegenomen kennis: termen als ‘likes’, ‘volgers’ en ‘taggen’ klinken je bekend in de oren.
Meegenomen: je bent beheerder van een Facebook-/Instagrampagina.

Begeleiding

Mario Kicken is een enthousiaste leerkracht informatica, gedreven ICT-coördinator & freelance ICT-consultant.

Praktisch

Cursuscode: 24/DR/250A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop/tablet met lader.
Logingegevens van Facebook en/of Instagram.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 11 maart 2025 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid