Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Klasmanagement   Kinderyoga op school, een introductie - 2de t.e.m. 6de leerjaar (afgelast)

Kinderyoga op school, een introductie - 2de t.e.m. 6de leerjaar (afgelast)

Kinderen krijgen vandaag de dag heel veel prikkels binnen en moeten vaak aan allerlei eisen voldoen. Dit leidt vaak tot veel spanning in het lichaam en geest. Als er hier tegenover onvoldoende ontspanning staat, leidt dit vaak tot lichamelijke klachten (buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid), slecht slapen, zich niet goed in hun vel voelen, concentratieproblemen, faalangst, boosheid, agressie...
De verbinding met zichzelf en met de omgeving verdwijnt deels of volledig. Kinderen worden hyperactief of sluiten zich juist af voor zichzelf en hun omgeving.

In kinderyoga komen kinderen op een speelse manier in contact met yoga, met zichzelf en met de ander. Leren luisteren naar het huis waarin je woont, je lichaam, kan al op heel jonge leeftijd. Het kan kinderen helpen zich meer in balans te voelen, leren voelen dat je lichaam en hoofd anders voelen bij bepaalde oefeningen en opmerken dat dit fijn is.
Kinderyoga kan dus een goede ondersteuning zijn voor het kind in zijn fysieke en emotionele groei. Als kinderen goed in hun vel zitten, kan er ook meer ruimte zijn om nieuwe dingen te leren en inspanningen te doen.

In een yogales leren kinderen op een speelse wijze balans voelen tussen beweging en rust, spanning en ontspanning. Kinderyoga kan een goede ondersteuning zijn in de fysieke en emotionele groei van een kind: het houdt het lichaam soepel, verbetert motoriek en concentratie, draagt bij aan zelfvertrouwen en positief denken en vooral: het is gewoon superleuk! Door de oefeningen samen te doen, leren ze ook respectvol omgaan met de ander. In een yogales mogen kinderen gewoon zichzelf zijn, zonder druk, zonder verwachtingen, zonder prestatiedrang...

Programma

In deze nascholing gaan we heel concreet met het yogaconcept zelf aan de slag. We doen samen een yogales van A tot Z zoals die er concreet zou kunnen uitzien in de klas, in de turnles, op een 'speciaal' moment...
We beginnen met opwarmen, doen verschillende yogahoudingen met voldoende afwisseling tussen beweging/ontlading en ontspanning/relaxatie, gaan aan de slag met ademhalingsoefeningen, samenwerkings-oefeningen, meditatie...
We staan ook stil bij begeleidershouding, praktische omkadering en info- en inspiratiebronnen om verder mee aan de slag te gaan.

Doelstellingen

Op het einde van de nascholing:

  • weet je hoe een yogales wordt opgebouwd;
  • weet je welke dingen belangrijk zijn in jouw begeleidershouding tijdens een yogales in jouw klasgebeuren;
  • heb je een zicht op verschillende yogahoudingen en heb je die zelf mogen ervaren;
  • ken je voldoende kanalen om zelf verder mee aan de slag te gaan om een eigen yogales uit te werken en ook daadwerkelijk uit te voeren in jouw klas.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs, turn- en zorgleerkrachten.

Begeleiding

Cindy Helsen, bachelor orthopedagogie. Ze werkt al jarenlang met jonge kinderen en hun gezinscontext in de hulpverlening. Daarbuiten heeft zij ook een eigen praktijk 'Spiegeltjes' waarin ze vorming en coaching biedt rond verschillende opvoedingsthema's aan ouders, leerkrachten en opvoeders.

Marleen Moens is kleuterleidster en yogajuf bij kleuters en 1e leerjaar.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Belangrijk!: draag gemakkelijke kledij want we gaan vooral doen. Gelieve een yogamatje, (zit)kussentje en een dekentje mee te brengen.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen