Kritisch reflecteren met en over historische bronnen: hoe pak je deze eindtermen aan?
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is één van de bouwstenen van de nieuwe eindtermen geschiedenis. Bronnen dienen in het geschiedenisonderwijs niet enkel om tot ‘kennis van het verleden’ te komen, maar ook om te verduidelijken hoe ‘geschiedenis’ tot stand komt. Het is belangrijk leerlingen ervan bewust te maken dat je geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kan aflezen en dat je bronnen altijd moet interpreteren. Hoe kan je leerlingen hier vertrouwd mee maken? En hoe kan je via bronnen historisch denken aanscherpen?
Programma
Aan de hand van voorbeelden maak je tijdens deze workshop kennis met de concepten bruikbaarheid, betrouwbaarheid, representativiteit en kritische bronnenconfrontatie. Je gaat ook zelf aan de slag met bestaand bronnenmateriaal en leert vragen formuleren die historisch reflecteren over bronnen stimuleren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- formuleer je bij bronnen vragen die aanzetten tot kritisch reflecteren en historisch denken;
- kan je je bestaand lesmateriaal met betrekking tot bronnengebruik adequaat evalueren.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis alle graden
Begeleiding
Griet Frère werkte als lector geschiedenis aan de Thomas More Hogeschool en de Odisee Hogeschool.
Ze is medeauteur van het boek ‘Historisch denken over bronnen. Aan de slag in het geschiedenisonderwijs’.
Praktisch
Cursuscode:
23/GES/034ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 17 mei 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.