Je bent hier:
Kwaliteitsvol lesgeven en leiderschap in de klas
Kwaliteitsvol lesgeven en leiderschap in de klas
'Vroeger' was er de cultuur waarin de leerkracht zonder discussie de ‘baas’ was. Die autoritaire cultuur bestaat niet meer. Toch kan een leerkracht nog altijd ‘natuurlijke autoriteit’ verwerven. Wie dat heeft, kan ‘in the flow’ lesgeven. Deze praktijkgerichte cursus behandelt drie grote thema’s: non-verbale communicatie op school (dag 1), tegemoetkomen aan behoeften van leerlingen en werken aan een goede relatie met leerlingen (dag 2).
Programma
- Hoe verwerf je natuurlijk leiderschap in je klas?
- Waaruit ontstaat 'natuurlijke autoriteit'?
- Hoe kan een goede non-verbale communicatie helpen om leider van je klas te worden?
- Waarom is het van belang om de echte behoeften van je leerlingen te kennen?
- Wat is de basis van een constructieve relatie met je leerlingen (en collega’s)?
- Waarom is positieve feedback zo’n gamechanger?
- Hoe kan je kwaliteitsvol en met plezier lesgeven?
Aan de hand van veel concrete voorbeelden, interessante inzichten en praktische tips reflecteer je met humor op je dagelijkse lespraktijk. De tips werken ook écht!
Door de opsplitsing in twee dagen is er ruim tijd voor praktische oefeningen en voor de bespreking van individuele cases.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- decodeer je lichaamstaal;
- hanteer je zelf de juiste lichaamstaal;
- begrijp je de leefwereld van hedendaagse jongeren en de daarbij horende noden beter;
- herken en benoem je de voorwaarden voor optimaal leereffect;
- pas je concrete tips voor een constructief klasmanagement toe;
- pas je een aantal praktische technieken toe om op een vanzelfsprekende manier autoriteit te verwerven;
- weet je waar je op moet letten om op een natuurlijke manier autoriteit te tonen;
- weet je waarop je moet inzetten om een natuurlijk leider te worden.
Doelgroep
Leraren, coördinatoren, leerlingenbegeleiders en directieleden secundair onderwijs
Begeleiding
Walter Verniers stond 23 jaar voor de klas, was 11 jaar directeur van een grote school met alle finaliteiten in Aalter en 3 jaar pedagogisch begeleider. Hij put zijn talrijke praktijktips en praktijkvoorbeelden uit zijn lange ervaring vanuit verschillende invalshoeken.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/OND/016ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 25 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
maandag 17 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.