Je bent hier:
Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak
Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak
In deze nascholing gaan we apart in op de verschillende leer-en ontwikkelingsproblemen, maar bekijken we dit alles ook vanuit een breder kader. Vrijwel alle leerlingen met deze uitdagingen hebben namelijk een zwak werkgeheugen en ervaren moeite met plannen en organiseren, automatiseren en executieve functies.
Programma
Tijdens de eerste lesdag gaan we in op veelvoorkomende misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen. We bespreken tevens inzichten vanuit de neuropsychologie, met de nadruk op hoe leerkrachten kunnen inspelen op het versterken van executieve functies in de klas. Deze aanpak is echter van toepassing op alle leerlingen, niet alleen degenen met een gediagnosticeerde stoornis. We bieden praktische tips en moedigen deelnemers aan om hun eigen onderwijspraktijk in te brengen, met casussen als uitgangspunt.
Tijdens de tweede bijeenkomst behandelen we verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen, met de focus op do's en don'ts. Ons doel is niet alleen theoretische kennisoverdracht, maar ook interactie tussen deelnemers, waarbij concrete handvaten voor dagelijkse werkzaamheden worden aangereikt.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing kun je
- misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen identificeren en vermijden;
- neuropsychologische inzichten toepassen in de klas om de executieve functies van leerlingen te versterken;
- effectief inspelen op leer- en ontwikkelingsproblemen in je brede basiszorg en dagelijkse handelen als leerkracht;
- praktische tips en strategieën gebruiken om leer- en ontwikkelingsproblemen aan te pakken in de onderwijspraktijk;
- do's en don'ts identificeren bij verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen;
- concrete handvaten en bruikbare aanbevelingen toepassen in je eigen werkcontext.
Na het voltooien van deze nascholing beschik je over de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met leer- en ontwikkelingsproblemen en de leerervaring van al je leerlingen te verbeteren.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren en middenkader uit het lager (3de graad) en secundair onderwijs die hun kennis rond leer-en ontwikkelingsproblemen willen verdiepen. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Els Putzeys is een ervaren leerlingenbegeleider, leercoach en docent aan de masteropleiding ‘Educational Needs’ met expertise in gedrag, wiskunde en neuropsychologie. Met 20 jaar ervaring als wiskundeleraar en persoonlijke ervaring in het opvoeden van kinderen met autisme, dyslexie en ADD, deelt ze waardevolle kennis en inzichten vanuit haar werk in een grootstedelijke schoolcontext en als docent aan Fontys OSO.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/LZG/056ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eigen laptop of tablet
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Aan de deelnemers zal gevraagd worden om voorafgaand aan de tweede lesdag een praktijkcasus mee te brengen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 22 januari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
woensdag 21 februari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.