Je bent hier:
Leerlingen met leerstoornissen in de lagere school: achtergronden en basisaanpak
Leerlingen met leerstoornissen in de lagere school: achtergronden en basisaanpak
De dag van vandaag neemt het aantal leerlingen dat extra ondersteuning nodig heeft, toe. Vaak gaat het om hulp bij of aandacht voor hindernissen die de leerling in de weg staan om een goed leerproces te doorlopen. Hindernissen waar de leerling zelf vaak geen controle over heeft, maar die wel het leerklimaat en de relatie met de leerkracht kunnen beïnvloeden. Voor de leerkracht zelf is het niet altijd eenvoudig om goed in te schatten welke hulp een leerling juist nodig heeft, ook omdat leerlingen onderling erg kunnen verschillen. Het is belangrijk dat zij hierbij de nodige tools aangeboden krijgen.
Programma
Dag 1:
- Leerproblemen en leerstoornissen: inleiding.
- Een overzicht van de verschillende leerstoornissen: definitie, criteria, diagnostiek, signalen, remediëring.
- Casusbespreking.
Dag 2:
- Comorbiditeit met andere stoornissen.
- Sociaal-emotionele en motivationele gevolgen.
- Zorgnetwerk.
- Casusbespreking.
Leerstoornissen binnen de schoolcontext.
Concrete en bruikbare handvatten om een goede afstemming tussen de leerkracht en de leerling te bevorderen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- signalen van leerstoornissen observeren en kaderen;
- in overleg een leerstoornisgerichte aanpak opbouwen en integreren in de dagdagelijkse klaspraktijk;
- de complexiteit van de problematiek aan collega's uitleggen;
- reflecteren over de eigen aanpak.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, directies en CLB-medewerkers lager onderwijs.
Begeleiding
Antje Uytterhaegen, klinisch psychologe en gedragstherapeute, Centrum Orthopedagogische Behandeling: dienst diagnostiek.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/LAG/010ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 2 warme maaltijden in het studentenrestaurant: 22 euro
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 210 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 19 november 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
dinsdag 26 november 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.