Leerlingen stimuleren om groeigericht te kijken naar hun leerproces
Deze nascholing werd in het verleden aangeboden onder de titel "Boost (jezelf en) je leerlingen".
Mis jij initiatief bij jouw leerlingen? Merk je een aangeleerde hulpeloosheid? Aan de hand van enkele modellen krijg je handvaten om leerlingen opbouwend, ondersteunend en groeigericht te confronteren met hun leerproces. Het geeft je als leerkracht meer daadkracht en vertrouwen om het eigenaarschap bij de juiste persoon te leggen.
Programma
We kijken naar de basisvoorwaarden (verbinding en veiligheid) om jongeren opbouwend en ondersteunend te kunnen confronteren met hun leermethode. We bespreken enkele modellen die je helpen om mogelijke valkuilen tijdens het leerproces te analyseren. We hebben het o.a. over emotieregulatie, motivatie, weerstand, zelfredzaamheid …
In de namiddag gaan we actief doelen stellen en kijken we hoe we elkaar hierin groeigerichte feedback kunnen geven.
We nemen doorheen de dag tijd om te inspireren en geïnspireerd te worden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- kan je de 'leergoesting' van leerlingen analyseren en stimuleren;
- moedig je jouw leerlingen aan om hun verantwoordelijkheid van het leerproces op te nemen;
- stimuleer je jouw leerlingen om groeigericht en positief te kijken naar hun eigen leerproces;
- moedig je jouw leerlingen aan om doelen te stellen en deze ook te realiseren;
- reflecteer je over je eigen lespraktijk, versterk je de zaken die goed lopen en deel je deze met collega’s.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, ondersteuners secundair onderwijs.
Begeleiding
Katleen Vanoverbeke is coach bij De Zeven Slapers bv. Als (school)loopbaancoach richt zij zich op hard werkende mensen waaronder leerkrachten, jongeren en ouders die zich verliezen in hun leer- en groeiproces. Ze ondersteunt hen bij het terugvinden van hun juiste spoor. Voordien was ze zelf actief in een school als leerkracht, leercoach, leerlingenbegeleider en adjunct-directeur.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/039ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Papier en schrijfgerei
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 3 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.