Lees-, spelling- en rekenproblemen aanpakken op school. Van theorie naar klaspraktijk.
In deze vorming vertrekken we van cognitief psychologische theorieën rond lezen, spellen en rekenen en vertalen de inzichten die we daarin vinden naar de concrete klaspraktijk van leerkrachten en zorgleerkrachten. Heel specifiek bekijken we hoe (zorg)leerkrachten lees-, spelling- en rekenproblemen op taakniveau kunnen analyseren (als onderdeel van handelingsgerichte diagnostiek) en deze analyse kunnen aanwenden om problemen in de klas en in remediërende leerhulp aan te pakken (als onderdeel van handelingsgericht werken).
Programma
We bespreken de theorieën en proberen deze te vertalen naar het concreet handelen van leerkrachten en zorgleerkrachten in hun dagelijkse praktijk. We laten daarbij heel wat interactie toe.
Doelstellingen
De deelnemers:
- zijn in staat om lezen, spellen en rekenen te beschrijven als een cognitief proces;
- weten hoe lees-, spelling- en rekenproblemen op taakniveau te analyseren (als onderdeel van handelingsgerichte diagnostiek);
- zijn in staat om de diagnostische analyse aan te wenden voor het uitbouwen van remediërende leerhulp.
Doelgroep
De primaire doelgroep van deze vorming bestaat uit leerkrachten en zorgcoördinatoren van het lager onderwijs.
Anderen die betrokken zijn bij handelingsgerichte diagnostiek of handelingsgericht werken in basisscholen (zoals ondersteuners of CLB medewerkers) kunnen zeker ook iets opsteken van de geboden inhoud. Er komen ook enkele aspecten van de werking van de 3de kleuterklas aan bod. Ook voor leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs, type basisaanbod, kan deze vorming interessant zijn, vooral dan voor zij die de inhouden rond lezen, spellen en rekenen behartigen.
Begeleiding
Prof. Dr. Pol Ghesquière is orthopedagoog, en als gewoon hoogleraar verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven, waar hij verantwoordelijk is voor onderwijs en onderzoek op het domein van de leerproblemen/leerstoornissen.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAG/099A
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 21 mei 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw O (parking P2 of P4), aula O.04 (verdieping -1) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.