Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands
Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe zorg je ervoor dat de lectuurtaak niet leidt tot een stapel saai verbeterwerk over boeken die de leerlingen misschien niet eens gelezen hebben? En hoe ontsnap je aan leeslijsten met altijd maar diezelfde klassiekers? Deze sessie biedt je een kader voor literaire leesvaardigheid, inspirerende en gebruiksklare voorbeelden om de lectuurtaak op een originele manier te benaderen en ruimte om onderling ideeën uit te wisselen.
Programma
Na een algemene inleiding over het theoretische kader rond literaire leesvaardigheid exploreer je op welke manier je aan de slag kan met de lectuurtaak: van graphic novels, over non-fictie, tot een echte boekenclub. Je krijgt lesmateriaal, praktijkervaringen en enkele concrete boekentips aangereikt. Samen denken we na over manieren om efficiënt en effectief feedback te geven bij een lectuurtaak. Ten slotte blijft er tijd voor interactie en wisselen we onderling good practices uit. Op deze manier heb je aan het einde van de sessie heel wat frisse ideeën en concreet materiaal voor een (vernieuwd) leesdossier op zak.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je het theoretische kader rond literaire leesvaardigheid;
- beschik je over concrete praktijkvoorbeelden en lesmateriaal om op een originele manier aan de slag te gaan met een lectuurtaak;
- maak je de koppeling tussen literatuur en de nieuwe eindtermen en leerplandoelen;
- beschik je over een aantal boekentips over recente young adult-literatuur;
- geef je efficiënt en effectief feedback bij lectuurtaken.
Doelgroep
Deze sessie is specifiek ontworpen voor leerkrachten Nederlands uit de tweede en derde graad s.o.
Begeleiding
Tim Nelissen is leerkracht Nederlands en Engels in de derde graad aan het Sint-Norbertusinstituut (campus Sint-Jan) in Antwerpen. Naast zijn lesopdracht coördineert hij ook de derde graad doorstroom.
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/032ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop met oortjes en pen en papier
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 28 januari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.