Leren leerstof verwerken in de eerste graad s.o.: orde in de chaos!
De stemmen gaan al een aantal jaren op en klinken steeds luider: “Er is een probleem met de leervaardigheden van onze leerlingen. Ze kunnen niet meer leren.” Echt?
In deze nascholing krijg je zicht op wat er nodig is om de leervaardigheden van leerlingen te activeren, stimuleren en consolideren. Je leert weer onderscheid te maken tussen wat belangrijk is voor het leerproces van onze (jonge) leerlingen en welke ballast je misschien (even) overboord mag gooien. Orde in de chaos!
Programma
Ondanks alle vernieuwingen binnen onderwijs en maatschappij ligt de basis van het leerproces nog steeds op dezelfde plaats als honderd (en meer) jaar geleden, namelijk in ons brein.
Leerlingen verliezen zich in de veelheid aan informatie en in de chaos van informatiekanalen en hebben daardoor geen zicht meer op de kern van wat er nodig is om te leren. Hun executieve functies zijn nog te zwak om dit zelf in goede banen te leiden.
In deze nascholing krijg je een kader aangereikt om orde te scheppen in de chaos. Door back to basics te gaan, krijg je zicht op welke zaken het waard zijn om op in te zetten bij je leerlingen. Om echt resultaat te boeken zal schoolbreed en vakoverschrijdend samenwerken met collega’s heel belangrijk zijn. Je krijgt dan ook handvaten aangereikt om dit gesprek in goede banen te leiden.
Naast het theoretisch kader bespreek je heel praktisch welke leerstrategieën wel en niet werken en hoe deze in groep op de klasvloer kunnen aangebracht en ingeoefend worden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je wat nodig is om leerlingen tot leren te brengen;
- weet je welke stappen belangrijk zijn in het leerproces;
- ga je schoolbreed en vakoverschrijdend met collega’s het gesprek aan over leren leren;
- ga je praktisch aan de slag met effectieve leerstrategieën op de klasvloer.
Doelgroep
Leerkrachten eerste graad s.o., zorgcoördinatoren en directies
Begeleiding
Inge Verbist werkt sinds een aantal jaren als leerlingenbegeleider op een secundaire school en is daar verantwoordelijk voor het beleid rond leren in de 1ste graad. Leren leren is intussen haar passie geworden. Ze startte daarom ook een zelfstandige praktijk als leercoach waar ze ervan geniet om leerlingen te zien groeien en plezier te vinden in het leren.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/012ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.