Leren luisteren naar spraakopnames van anderstalige cursisten
Spraakopnames van studenten analyseren is een tijdrovend werk en vaak doen cursisten te weinig met onze feedback. Logisch, want spreken in een nieuwe taal is een complexe taak. Zou het daarom niet beter zijn om te focussen?
Laat ons bij de foutenanalyse focussen op de spreekfout(en) die de verstaanbaarheid het meest belemmert(en) en vervolgens focussen op (een) fout(en) die “niet meer” zou(den) mogen gemaakt worden.
Spraakopnames analyseren wordt minder tijdrovend en de cursisten krijgen breinvriendelijke feedback. Een win-win situatie voor beide partijen en bovendien zal de verstaanbaarheid van de cursisten verbeteren!
Programma
Tijdens de sessie beluisteren en bespreken we samen spraakopnames van de lector en meegebrachte spraakopnames.
We luisteren naar alle vormaspecten en leren een eenvoudige foutenanalyse te maken.
We bepalen de focuspunten (=werkpunten) en leren duidelijke feedback en feed-forward te formuleren.
Doelstellingen
De deelnemers kennen:
- de verschillende kennisonderdelen die tijdens spreken ingezet worden,
- het gewicht en de functie van de kennisonderdelen.
De deelnemers kunnen:
- achterhalen in welke mate iemand verstaanbaar is;
- achterhalen welke fouten het meest de verstaanbaarheid storen (= focus 1);
- achterhalen welke zaken cursisten al goed doen op vlak van spreken;
- achterhalen welke fouten de verstaanbaarheid minder of niet storen, maar fouten zijn die, volgens de leerlijn, “niet meer” zouden gemaakt mogen worden (= focus 2);
- feed-forward formuleren in functie van de gekozen focuspunten.
Doelgroep
Deze nascholing is voor alle NT2-leerkrachten die werkzaam zijn in een CVO, CBE of in OKAN-klassen.
De deelnemers hebben een NT2-basisopleiding gevolgd of geven minstens 1 jaar NT2-les.
Begeleiding
Anja De Kimpe is NT2-docente met specialisatie uitspraak/verstaanbaar spreken en grammatica. Sinds 1999 is Anja De Kimpe werkzaam in het NT2-onderwijs aan volwassenen. Ervaring met laaggeschoolden, traaglerenden en normaallerenden.
Praktisch
Cursuscode:
20/NT2/024BDeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen(opgeladen) laptop.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers sturen ten laatste op zondagavond 4 april om 13u 1 audiofragment of 1 filmpje van één van hun cursisten door.
Duur opname: minimum 30 seconden, maximum 2 minuten. Soort opname: monoloog, gesproken (niet aflezen), geen dialoog.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 21 april 2021 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs (Google Meet) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.