Lessen ontwerpen: (her)boost je onderwijsaanpak!
Lessen voorbereiden doe je vaak door elk jaar opnieuw enkele aanpassingen door te voeren en waar nodig iets nieuws te integreren. Bij een nieuw vak maak je dan weer graag gebruik van het materiaal van collega’s. Maar sluit dit wel aan bij de minimumdoelen en leerplandoelen? Vormen de afzonderlijke lessen een coherent geheel? Tijdens deze nascholing ga je terug naar de basis om jouw huidige aanpak scherp te stellen. Daarbij vertrek je vanuit de minimumdoelen van jouw vak om doelgericht lessen(reeksen) te (her)ontwerpen en fris je jouw algemeen didactische competenties op die aansluiten bij een activerende en effectieve onderwijsaanpak.
Programma
Het vertrekpunt is het eigen vak en de eigen actuele lesvoorbereiding/onderwijsaanpak. Door dit te ontleden doorloop je stapsgewijs een optimale manier van het voorbereiden van lessen(reeksen) die werkelijk aansluiten bij de doelen en doelgroep. Alle facetten van de basisdidactiek passeren gedurende de dag de revue zodat je op het einde van de dag weer helemaal mee bent met de actualiteit op het vlak van lessen voorbereiden.
De aanpak tijdens deze nascholing is activerend en gevarieerd, met ruimte voor interactie en uitwisseling.
Doelstellingen
De deelnemers:
- selecteren gericht informatie uit het leerplan voor een les(senreeks);
- bereiden een doel(groep)gerichte onderwijsaanpak in functie van de minimumdoelen voor;
- benoemen de relatie tussen en het belang van lesdoelen, evaluatie en didactische componenten;
- benoemen de sterktes en uitdagingen van de eigen manier van lessen voorbereiden.
Doelgroep
Leraren secundair en volwassenenonderwijs
Begeleiding
Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leerkracht, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/118ACursusmateriaal en lunch inbegrepen, inclusief handboek 'Algemene didactiek'. Acco. Schelfhout, W. & Tanghe, E. (2023). Winkelwaarde 30,90 €
Jouw bijdrage: 147 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 5 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.