Je bent hier:
Maak energie-omzettingen bruikbaar! - onderzoeksopdrachten fysica/STEM voor 2de en 3de graad, met verticale opbouw vanuit de 1ste graad
Maak energie-omzettingen bruikbaar! - onderzoeksopdrachten fysica/STEM voor 2de en 3de graad, met verticale opbouw vanuit de 1ste graad
We willen onderzoekvaardigheden trainen op een goed doordachte manier.
Door geschikte keuze van onderzoeksopdrachten, met een verticale opbouw van 1ste naar 3de graad, leveren wij als leerkrachten ook een zinvolle bijdrage aan maatschappelijke toekomstige evoluties naar meer duurzaamheid in energie- en materialengebruik.
Programma
- Energie-omzettingen en warmteleer vormen een belangrijk deel van de fysicalessen 2de graad.
In de 3de graad wordt meer gefocust op bekomen en efficiënt gebruiken van elektrische energie.
Essentieel voor deze nascholing is hoe we op school een zinvolle verticale leerlijn i.v.m. energie en energieomzettingen kunnen uitbouwen. - De lesgevers geven eerst bondig zicht op didactische aanpak voor een correcte introductie van het concept ‘energie’ in de 1ste graad.
- De deelnemers gaan aan de slag met leerlingenopdrachten voor 4de, 5de en 6de jaar en krijgen heel wat lesmateriaal en praktische raadgevingen. Zo kunnen zij nadien op school een keuze maken van welke opdrachten zij in welke graad willen aanbieden.
- Voor de 3de graad bieden we enkele fysica-onderzoeksonderwerpen met technologische toepassingen en uitdagingen waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
- Door projectmatig gestuurd onderzoekend leren af te wisselen met verrassende demo’s en wat info over recente evoluties wordt het mogelijk om bij de klassieke fysica-leerstof ook de technologische onderzoekscomponent te integreren.
Zo krijgen we STEM-accenten in onze fysica-projecten zonder dat er noodzakelijkerwijze op school expliciete STEM-richtingen hoeven te bestaan in 2de en 3de graad.
Doelstellingen
De deelnemers zijn in staat om:
- leerlingen projectmatig belangrijke onderzoeks- en ook presentatievaardigheden te laten verwerven;
- een coherente verticale opbouw van 1ste tot 3de graad te realiseren i.v.m. energie-omzettingen;
- deze opbouw ook horizontaal uit te breiden naar lessen ecologie en chemie;
- binnen hun fysicalessen te werken aan STEM-aspecten met een maatschappelijke dimensie;
- bij hun leerlingen innovatief denken te stimuleren;
- het voorafgaande te realiseren zonder veel extra tijdgebruik;
- het totaalproject in de loop van de jaren te laten groeien.
Doelgroep
Leerkrachten fysica 2de en 3de graad.
Begeleiding
Christel Balck, Dirk De Windt, Gie Giebens, Anke Van Averbeke en Rita Van Peteghem.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.