Je bent hier:
Mee met de nieuwe eindtermen wiskunde 1ste graad A-stroom: Statistiek en Logica/Bewijzen/Verzamelingen - uitgesteld naar latere datum
Mee met de nieuwe eindtermen wiskunde 1ste graad A-stroom: Statistiek en Logica/Bewijzen/Verzamelingen - uitgesteld naar latere datum
Statistiek en Logica/Bewijzen/Verzamelingen zijn twee verrassend leuke nieuwigheden in de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. Met deze nascholing willen we alle aanwezigen handvaten aanreiken om er didactisch bevlogen mee om te gaan. De nascholing bestaat uit twee delen: één deel over statistiek en één deel over logica/bewijzen/verzamelingen.
Programma
Tijdens het deel statistiek doorlopen we, volledig in de geest van het nieuwe curriculum, alle stappen die horen bij een statistisch onderzoekje.
We leren hoe we:
- geschikte onderzoeksvragen kunnen ontwerpen met leerlingen;
- data kunnen verzamelen via zelf-opgestelde online vragenlijsten;
- data met de computer in grafieken gieten en daarbij een aantal belangrijke maten berekenen (gemiddelde, variatiebreedte…);
- conclusies trekken.
We geven ook enkele voorbeelden van werkvormen die het inzicht van leerlingen stimuleren bij het interpreteren van statistische gegevens en resultaten. Om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de voorkennis van de deelnemers (o.a. op vlak van ICT-skills), zal enige tijd voor de navorming aan de deelnemers gevraagd worden om een online vragenlijst in te vullen.
Tijdens het deel over logica, bewijzen en verzamelingen laten we diverse, activerende manieren zien om deze abstractere leerstof tot leven te wekken bij leerlingen: we ontdekken logische spelletjes, welke soort bewijsjes je - afhankelijk van je leerlingenpubliek - allemaal aan bod kan laten komen en hoe je op een zinnige manier verzamelingen doorheen de lessen van de eerste graad weeft.
De heel praktische insteek van de hele nascholing zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.
Doelstellingen
Statistiek:
- Je leert alle stappen van een statisch onderzoekje doorlopen met leerlingen van de eerste graad (onderzoeksvraag bepalen, data verzamelen, data verwerken, conclusie trekken).
- Je leert de nodige ICT-vaardigheden om de eindterm statistiek te realiseren.
- Je leert enkele didactische insteken om leerlingen op een inzichtelijke manier met statistische data te laten omgaan.
Logica, bewijstechnieken en verzamelingen:
- Je leert de als-dan-relatie (implicatie) en als-en-slechts-als-relatie (equivalentie) op een activerende en verfrissende manier te verwerken in je lessen.
- Je ontdekt een ruim aanbod aan mogelijke bewijzen/redeneringen die je, afhankelijk van je leerlingenpubliek, kan behandelen.
- Je leert verzamelingenleer op een zinvolle manier door je lessen te weven.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde 1ste graad A-stroom.
De ICT-voorkennis voor de eindterm statistiek wordt vooraf bevraagd via een online vragenlijst.
Begeleiding
Ellen Vandervieren is professor vakdidactiek wiskunde aan de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen, docent statistiek aan de Faculteit Sociale Wetenschappen en aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van de Universiteit Antwerpen. Zij is eveneens voorzitter van de werkgroep Wiskunde bij CNO en organisator van de Vlaamse Wiskunde B-dag.
Filip Moons is leraar wiskunde aan het Atheneum Karel Buls, lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen en schreef als vertegenwoordiger voor de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars mee aan de nieuwe eindtermen wiskunde.
Praktisch
Cursuscode:
20/WIS/028AInclusief drank en handboek ‘Straf in statistiek: Laat je leerlingen werken met data en digitale tools’ van 19,50 euro.
Jouw bijdrage: 85 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 7 oktober 2020 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.