Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Leerzorg   Meertaligheid en rekenen... geen makkelijke combinatie

Meertaligheid en rekenen... geen makkelijke combinatie

Beeld je in… je leefde negen jaar in barre omstandigheden en plots katapulteert het leven je in een ander land, met een andere taal, met totaal andere gewoontes. Natuurlijk zijn er lieve mensen en is het leuk om met andere kinderen te ravotten, maar tegelijkertijd is het zo ontzettend verwarrend dat niets meer is zoals het was.

Meertaligheid kan een enorme meerwaarde zijn… maar ook een stevige hindernis bij het opnemen van leerinhouden. Meertaligheid op zich maakt niet dat een kind zwakker gaat rekenen. Toch merken leerkrachten moeilijkheden op die minder uitgesproken bij ééntalige kinderen voorkomen.

Wij weten dat deze kinderen heel erg gebaat zijn met een warm, degelijk, constructief onderwijs. Maar als leerkracht heb je maar twee handen en mogelijks één vertaaltool. Hoe pak je dat aan?

Programma

In deze nascholing bekijk je eerst de situatie van meertalige kinderen. Welke aspecten maken dat zij het in de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden zo moeilijk hebben?

Vervolgens vertrekken we bij het rekenen in de eerste graad van de reguliere basisschool. Wat verwachten we van de eerste en tweede klassertjes? Welke moeilijkheden ondervinden meertalige kinderen - omwille van hun meertaligheid - hierbij? En vooral… wat kunnen we hieraan doen?

Tenslotte doen we deze oefening opnieuw voor de 2de en 3de graad van het lager onderwijs. Hoe krijgen we anderstalige nieuwkomers zo ver dat we hen vraagstukken kunnen laten oplossen? Wat doen we met kinderen die in hun thuisland (of van hun ouders) andere oplossingsstrategieën leerden dan deze die wij logisch vinden? En hoe kan je de instructie aan een klasgroep zo aanpakken dat alle kinderen zich blijven inspannen om te luisteren?

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • begrijp je de impact van een andere taal en cultuur op het rekenen;
  • zet je de besproken principes over naar andere talengroepen;
  • heb je inzicht in hoe je de rekenontwikkeling minder afhankelijk van taal kan maken;
  • heb je zicht op de tools die al bestaan.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten uit het lager onderwijs die zoeken naar mogelijkheden om anderstalige kinderen binnen de lessen rekenen optimaal te begeleiden. De nascholing richt zich op het werken in kleine groepjes of binnen een gedifferentieerde setting.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Begeleiding

Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als zelfstandig logopediste en bouwde sindsdien een gerichte kennis van rekenremediëring op. Over deze smalle niche schreef ze meerdere praktijkgerichte boeken, waarbij het accent zowel op het verwerven van inzicht als op het speels oefenen ligt.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/141A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eventueel de actuele rekenmethode (werkboeken zijn voldoende)

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 28 maart 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen