Met proactieve cirkels kiezen voor sterke relaties en een veilig klasklimaat
Cirkels creëren een forum dat leerlingen aanmoedigt om te spreken en te luisteren naar elkaar. Het is een methodiek die uitnodigt om als groep in dialoog te gaan en een echte 'leer-gemeenschap' te vormen. Met deze werkvorm krijgen ook stille leerlingen een stem en worden moeilijke thema’s bespreekbaar.
Programma
Proactieve cirkels verminderen conflicten en vormen daarom een belangrijke pijler van een verbindend en herstelgericht klas- en schoolklimaat. In deze nascholing leer je hoe je een proactieve cirkel kan inzetten in je klas om meer dialoog en verbondenheid te realiseren en conflicten te verminderen. Alle stappen van een proactieve cirkel worden ingeoefend en je krijgt de kans te groeien in je rol als facilitator.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je inzicht in het belang van werken aan verbondenheid (sterke relaties) om conflicten te verminderen;
- kan je reflecteren over een verbindende taal en houding;
- kan je een proactieve cirkel opzetten en begeleiden;
- treed je op als facilitator van een cirkel;
- ga je met een proactieve cirkel aan de slag in jouw context.
Doelgroep
Alle onderwijspersoneel (buiten)gewoon secundair onderwijs (leraar, directie, leerlingenbegeleider, ondersteunend personeel, coördinator, zorgcoördinator).
(Zorg)leerkrachten uit het gewoon lager onderwijs derde graad zijn ook welkom.
Begeleiding
Anouk Vroemans is leraar en leerlingbegeleider Pius X Antwerpen, HERGO-moderator en zelfstandig trainer in verbindende communicatie en herstelgericht werken.
Praktisch
Cursuscode:
24/SEB/098ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 22 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus